RitRat
Jag fick ett glädjefnatt när jag upptäckte pyttesmå blomknoppar och blommor (ca 5 mm) på en succulent som jag inte ens vet namnet på. Jag har sett den hos många, men aldrig i blom. Efter en torrperiod på ca 3 månader under vintern började jag ge den lite vatten igen, och vips! kom knopparna fram.

Har ni upplevt den här i blom, och framför allt, vad heter den?
Åsa, mälardalen zon 2
Hatiora salicornoides (glasörtskaktus), jag har en stor planta i en ampel i mitt köksfönster, den brukar bilda blomknoppar på den sidan som ligger mot det kalla fönstret
RitRat
Tack för namnet Åsa!
Dessa blomknoppar fanns också på den ljusa sidan, mot fönstret. För fotograferingen lyfte jag krukan in på bordet. Så blir det ju även med Schlumbergera, knoppar bildas först där det är ljusast. På min glasörtskaktus är blommorna öppna bara i solsken. Vid mulet väder och på kvällarna sluter de sig helt.
RitRat
Åsa, blommar din kaktus även om den är i rumstemperatur hela vintern? Jag läste nu att denna behöver en viloperiod med 10-15 grader för att blomma. Det var just så det var hos mig i vinter, jag var ju bortrest.
Åsa, mälardalen zon 2
Den brukar inte blomma på vintern utan ofta framåt våren + någon gång tror jag den har fått lite knoppar till hösten. Jag har inte så kallt som 10-15C men jag brukar sänka temperaturen till runt +17-18C om dagarna när jag inte är hemma + om jag åker bort ex. vid jul. + den blommar ju främst närmast fönstret och plantan ligger ju emot och glaset blir ju kallt.
RitRat
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2010, 21:04) *
Den brukar inte blomma på vintern utan ofta framåt våren ...

Ja, det var just så jag menade, men var otydlig. Om den får lite kallare period på vintern, då blommar den våren efter. Tydligen räcker dina dagtemperaturer på 17-18 grader för att den ska känna sig "vilande". Och det är förstås kallare mot fönstret. Förmodligen blommar de aldrig om det hela tiden är varmt.

Det här var första gången jag sett en sån i blom, och jag har sett många exemplar.
mojan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2010, 18:17) *
Hatiora salicornoides (glasörtskaktus), jag har en stor planta i en ampel i mitt köksfönster, den brukar bilda blomknoppar på den sidan som ligger mot det kalla fönstret

Min blommar också nu. Det stämmer att det blommar mot den kalla fönsterrutan. Rummet håller 18-20 grader.
Tessalia
Jag fick en sådan växt för några månader sedan (den hade suttit i en julgrupp) men har inte haft en aning om vad den heter förrän nu då jag av en slump hittade denna tråd! Verkligen kul, nu vet jag ju lite mer om hur man sköter den också! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon