Jenny H
Hej,

jag gifter mig med min pojkvän den 28 augusti i år och har nu fått en idé som jag tycker är underbar. Jag vill så blommorna som vi ska dekorera festlokalen med. Dock tycker min blivande man och min mamma att det är en riktigt dålig idé, för att vi har så mycket att fixa ändå.

Jag vänder mig därför till er: tror ni att det fungerar? Blommorna kommer att bo utanför Nyköping. Jag behöver ganska många blommor, de måste blomma i slutet av augusti (speciellt den 28 augusti), måste vara relativt lättsådda och ja, det är ju redan slutet av april, så jag har inte så lång tid på mig.

Har en lång lista på blommor jag tänkt mig, men är det ett idiotiskt projekt?

Är lite av en nybörjare på det här, så hur gör jag ifall det blir så att jag sår? Kan man plocka blommorna dagen innan och satta dem i vatten kallt? Hinner ju inte göra detta på själva bröllopsdagen...

Vad säger ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenskära, lejongap, zinnia, solrosor och liknande kan du så nu direkt ute i marken och de kommer blomma till augusti ifall du vattnar och göder som man brukar behöva göra med ettåriga blommor. Även vallmo kan funka fast då är det frökapslarna jag tänker på vissa sorter får stora fina frökapslar. Även vallmo kan sås ute nu.

Och ja du kan sätta blommorna i blöt dagen innan, sneda snittytor med riktigt vass rakbladskniv och LJUMMET vatten.

+Det finns ju massor av annat grönt i trädgården + naturen man kan använda som dekoration (buskar, träd, ormbunkar mm.), även rabarberblad, kryddväxter och grönsaker kan användas som dekoration.

Det tar dock ofta ganska lång tid att pynta + man blir ganska smutsig av blommor så kan man få hjälp med pyntandet kan ju det göra det mindre stressigt.
Peztis
Jag tycker att det är en helt underbar idé!!!!

Om det sedan kommer att funka är en annan historia men jag tycker att du ska försöka. Men ha med i åtanke att det kanske inte blir bra och att budgeten då håller för att du får köpa blommorna.

Såg på mässan att det fanns en fröpåse där man kunde så sin brudbukett.

Jag gifte mig förra sommaren och även om vi hade ett enkelt bröllop där min mamma fixade allt med middagen (som var på båten mellan Sigtuna och Stockholm) så blir det ändå alltid rätt mycket man ska fixa med. Så att du har det i åtanke, bara...

Ett varmt grattis till det stundande gidtermålet!
Jenny H
Tack för peppandet! Berättade att jag fått godkännande på här nätet och han skrattade och sa okej. Jag har en florist som ska göra min brudbukett, har meddelat henne att det eventuellt behövs blommor till lokalen också. Dumt är bara att jag kanske inte vet om min plan funkar förrän en vecka innan bröllopet, då kanske det är för sent för henne att hitta blommor.

De blommor jag tänkt på tidigare, men måste kolla upp, är:
Anisört
Fresia
Gladior
Harört
Lavendel
Lejongap
Luktört
Margurit
Rosenskära
Solros
Stjärnflocka
Veronica
Zinnia.

Tack igen för peppandet!
Åsa, mälardalen zon 2
De fleråriga typ anisört, lavendel, veronika funkar inte ifall du ska fröså fleråriga växter blommar oftast inte första året och ska du köpa plantor är det bra om du hittar så stora plantor som möjligt i butiken.

Det finns tid att skaffa blommor ifall det är så långt som 1v, grossisterna har ju öppet nästan varje dag det är väl möjligtvis ifall du ska ha något mycket ovanligt som det kan vara för kort tid med en vecka.
Jenny H
Jag antecknar allt ni skriver!
Peztis
Till mig sa alla florister att de behövde ca en vecka på sig för att förbereda buketten.
Åsa, mälardalen zon 2
Isåfall har de tagit i för säkerhets skull med tanke på om det ska vara någon speciell blomma som kan behöva specialbeställning, blommorna brukar bara behöva 1-2 dagar för att dra vatten och slå ut lagom och sedan tar det 1-3timmar att göra brudbuketten som görs dagen innan bröllopet. Jag har faktiskt varit med om att folk kommit dagen innan bröllopet och vi lyckades göra fina brudbuketter till dem ändå men då fick de acceptera att buketten var gjord i de blommor vi hade hemma. Inga speciella önskemål kan fixas när man kommer dagen innan bröllopet.
Peztis
Åsa, jag hade en enkel bukett med röda rosor och några murgröna som hängde ned lite. Rosorna var alltså hopbundna men inte så kupolformad (gillar inte de där runda bollarna som alla har nu för tiden...).
Det är väl det att de beställer en gång i veckan och vill försäkra sig om att det fanns tillräckligt med röda rosor.
Snöflinga

Vilken toppenide' bravo.gif Du skulle ju kunna göra det enkelt för dig också och mest så solrosor. De finns i alla storlekar och även i brunrött. Ringblommor, prästkragar och något blått ... blåklint har kanske blommat ut då g.gif om man sår dem senare kanske ....
Jenny H
Nu har jag varit och handlat, det blev faktiskt en del solrosor av olika slag, och även blåklint. Vi får se hur det går, är otålig, men väntar nog ett tag med att så, så att de inte hinner blomma ut. Dessutom är det nog för kallt för de små rackarna än så länge.
Peztis
Vad skoj!

LOVA att du tar foto på buketten och visar den för oss!!!!
Meriona
Försök att undvika plocka de som gått i frö, jag som har många allergiker i min omgivning vet hur det är .... Inte kul om gäster får gå hem för att de mår dåligt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon