H Anders
24-04-2010, 17:35
Jag vill anlägga en riktigt stor rabatt där det nu är gräsmatta. För att slippa skala av allt gräs funderar jag på att täcka allt med dagstidningar och sedan 20 cm jord. Därefter tänkte jag plantera perenner på hela ytan. Det skulle vara väldigt arbetsbesparande på det viset.
Jag har läst det här tipset på nätet. Är det någon som har provat?
Kommer tidningslagret att försvåra för perennerna att etablera sig?
Eva i Höga
24-04-2010, 18:03
Jag har prövat detta med mycket gott resultat. Täckte allt sedan med gräsklipp. Tidningarna förmultar men du måste ha ett tjockt lager tidningar. Lycka till!
H Anders
24-04-2010, 18:07
Tack för svaret! Det låter lovande. Jag tänkte lägga DN omlott.
Förrförra sommaren hade jag en trave virke stående på plintar på den gräsplätten och den skuggan räckte för att ge en stor kal yta. Förhoppningsvis går det lika bra att ta kål på gräset den här gången.
KarinSKARA
24-04-2010, 19:05
10 blad räcker att döda gräset med.
Denna metoden har vi också gjort ovan jord i buskage där vi sedan lagt bark på tidningarna. Perfekt sätt att stoppa lättare ogräs underifrån.
Lycka till med rabatten
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2010, 19:11
och blöter man tidningarna i ljummet vatten innan man lägger ut dem omlott så klistrar de ihop sig bättre så inget tränger upp i skarvar + de blåser inte bort.
Hej
Jag har också kört med dagstidningsmetoden. Och är mycket nöjd!
Hälsn Tepa
Eva i Höga
24-04-2010, 19:47
Ser man på - vi är i gott sällskap, H Anders!
H Anders
24-04-2010, 20:55
Tack för hjälpen allihopa! Det ska bli skönt att slippa marduken som blir liggande kvar i marken.
Man undrar varför tidningsmetoden inte omnämns oftare? Är det för att ingen tjänar pengar på det sättet...
Lånar tråden och frågar:kan man göra samma med potatis/grönsaksland? Vi hade tänkt göra en typ pallkrageodling med lite grönsaker för att känna på det lite, sen vann jag ju 40sättpotatis och jag tänker mej att det blir lite bökigt när man ska kupa potäterna
KarinSKARA
27-04-2010, 09:54
Här är lite matnyttigt om allternativa odlingssätt som funkar jättebra med minimal arbetskraft
http://www.naturochtradgard.se/boken_om_ma...ning_kap04.html
Hej
De funkar bra men till korta tiden , det är bättre om man använder riktiga mark täck.
H:Bassam
Hade hört talas om detta men gjrode väl något fel eftersom så många verkar så nöjda? Nu var det i o f s Kirskål vi ville få död på och lade då ut tidningar och täckbark ovanpå. Kriskålen frodades ! ovanpå tidningarna, i täckbarken som det verkar. Har väl letat sig upp i någon skarv eller så - inte vet jag, men fel blev det i alla fall! Nu tror jag vi tar bort buskaget (som för övrigt fick någon sjukdom - av barken?- och dog) och sår gräs ett par säsonger och mattar ut kirskålen med hjälp av gräsklipparen - vad tror ni om det??
Kairn
lavendelgården
27-04-2010, 18:11
Hej Karin o alla andra.
Tipset om tidningar som ogräsdödare fick jag av en gammal trädgårdsmästare i England för över 40 år sedan. En del av informationen försvinner som bekant på vägen. Om man har kvickrot, kirskål,hallon, eller annat svårutrotat ogräs bör man lägga ett ca 4 -5 cm lager blöta dagstidningar väl omlott så inga glipor uppstår Observara att man bör lägga tidningar ca 60 cm utanför det ogräsdrabbade området då annars t.ex kirskålens rötter söker sig utanför det täckta området. Därefter lägger man på jord, som man lämpligen odlar ettåriga växter i första året.Slingerkrasse är utmärkt - då den oxå täcker hela jordytan, så man får minimalt med fröogräs. När man sedan året därpå börjar med den "riktiga planteringe" är det viktigt att man inte tar hål på tidningslagret. En garanterat säker metod vill jag påstå. Tidsbesparande o effektiv. Kände att det var dags att uppdatera mina erfarenheter om detta tips.
Åsa
KarinSKARA
28-04-2010, 06:55
CITAT (lavendelgården @ 27-04-2010, 19:11)

Om man har kvickrot, kirskål,hallon, eller annat svårutrotat ogräs bör man lägga ett ca 4 -5 cm lager blöta dagstidningar väl omlott så inga glipor uppstår Observara att man bör lägga tidningar ca 60 cm utanför det ogräsdrabbade området då annars t.ex kirskålens rötter söker sig utanför det täckta området.
Mycket besvärligt att genomföra ett så tjockt lager med tidninger utan att de glider isär när man går på den.
Har man svårutrotat ogräs är det mycket enklare att lägga ut 1-3 supertäta preseningar under några år. Visst kostar det då en del men vill man vara på den säkra sidan och inte använda gifter, är den lösningen nog den enklaste att genomföra.
Funderar på om det kanske skulle kunna gå att använda massonitskivor, de kostar inte så himla mycket men jag vet inte hur de reagerar på att ligga ute under 1-3 år.
lavendelgården
01-05-2010, 15:30
Hej!
Det kan kanske verka besvärligt med tidningar - men man har ju igen det senare.
Man kan om man vill göra det enklare för sig köpa en rulle skyddspapp - sån som man har på golvet när man målar. Jag har provat med 4 lager och det fungerar lika bra. Nackdelen med presseningar är att dom måste man ta bort efter tre år och inte ser det kul ut heller. Om man täcker tidningarna med ett tunt lager jord kan man så sommarblommor i den medan man väntar på att papperet ska förmultna.
Alla sätt är bra utom de som är dåliga!!!
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.