Malin_MeL
24-04-2010, 18:11
Där jag anlagt mig köksträdgård trivdes tidigare div barrträn.
jag har köpt ny jord och lagt i, men funderar på om jag dessutom borde kalka, kanske framförallt runtom köksträdgården?
vad tror ni?
jag odlar lök, sallad, morötter, rödbetor, potatis, dill, persilja....
H Anders
24-04-2010, 18:14
I boken Annas örtagård av Anna Bergenström skriver hon att de flesta kryddväxter växer vilt i kalkrika jordar. Hon rekommenderar därför att man kalkar om man har jord där barrväxter trivs.
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2010, 19:34
Och jag har mitt kryddland under en tall med drivor av barr och det växer utmärkt. Kalka behöver man oftast bara göra ifall man använder konstgödning, odlar man med organiska gödselmedel har man ofta kommit fram till att växterna tar upp näringen bättre vid lägre pH värden än de man rekommenderat tidigare. +potatis gillar ju lägre pH (kan få mera skorv vid högt pH) och inga av de andra behöver så jätte högt pHvärde heller.
Anders Roslagen
26-04-2010, 22:53
Kunniga personer har berättat för mig att det är en viktig skillnad mellan natur och trädgård. I naturen råder tuff konkurrens. De flesta växter växer sämre i riktigt kalkrik jord. De som tål sådan mark konkurrerar ut de känsliga. Väldigt få av dessa kalktåliga växter kräver mycket kalk, det är mera så att de KLARAR kalkrik mark, de växer bra eller bättre i neutral jord. Vet inte om jag gör mig förstådd...
Malin_MeL
02-05-2010, 21:50
CITAT (Anders Roslagen @ 26-04-2010, 23:53)

Kunniga personer har berättat för mig att det är en viktig skillnad mellan natur och trädgård. I naturen råder tuff konkurrens. De flesta växter växer sämre i riktigt kalkrik jord. De som tål sådan mark konkurrerar ut de känsliga. Väldigt få av dessa kalktåliga växter kräver mycket kalk, det är mera så att de KLARAR kalkrik mark, de växer bra eller bättre i neutral jord. Vet inte om jag gör mig förstådd...
det lät ju intressant! och troligt oxå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.