sasssyy
Vi har en fin krukväxt som är helt fantastisk...

men vi vet inte vad den heter, vet ni
Åsa, mälardalen zon 2
Oxalis triangularis (triangeloxalis), vissnar ner på hösten och man kan bara ställa undan krukan lite svalt och ger bara en pytteskvätt vatten ibland. Framåt våren tar man fram krukan och plockar upp rhizomerna och planterar dem i ny jord, rhizomerna förökar sig varje år så man kan snabbt få ganska många plantor. Mina har stått i förrådet hela vintern (mörkt och ett par plusgrader).
sasssyy
hm den här har min sambo haft sen innan vi träffades för 2,5 år sedan. den har aldrig vissnat, han pysslar om den som sitt lilla barn och vi vänder den någon gång om dygnet för den lutar sig emot fönstret, den blommar nästan hela tiden.
Han har planterat om den flera gånger och han knipsar bort vissna blad och blommor... .. den verkar må bra, trots att vi inte sköter om den på det sätt du beskriver ;-)

så vi fortsätter nog på vårat vis, men nu vet vi vad den heter och kan leta efter fler. TACK för hjälpen
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker den på bilden ser lite risig ut skulle tippa att den vill ha ny jord, större kruka samt utomhusvistelse under sommaren de kan bli mycket mer praktfulla och stora och med vissna ner menar jag att den börjar se risig ut på hösten och många stänglar vissnar bort så då river el klipper jag bort allt. Växten funkar även bra i balkonglådor på ställen med halvskugga.
Alexander-VG-zon3
jag håller med Åsa kan du så placera ut den efter att frostrisken är förbi och ta sedan in den innan frosten kommer igen, den trivs väldigt bra ute. både i ett skuggigt och soligt läge trivs dom i bara dom har tillgång till fukt och näring. dom trivs också i ganska sval temperatur så den svenska sommaren är prefekt för den även temperatur mässigt.

har man den inne vissnar den inte ner, däremot har man den ute på hösten så invintrar den och börjar då att vissna. likaså om man ger den en torkperiod så vissnar den då torka också indikerar vila.

vill man låta växten ''vila upp sig'' så kan man placera den torrt och svalt (eller nåt av det). den håller sig vital och blir mer blomvillig om den får någonform av vintervila. även om den kan funka utan.
min egen delar jag någon gång under sommaren och planterar om 2-4gånger per sommar och den växer som bara den och blommar i mängder.

bild på en av mina plantor sommaren 08 (den på bild blev nyss delad innan jag tog kort på den).
[attachment=49320:21870537.jpg]

så kan man och har möjlighet så är det att rekommendera att ha den ute under den frostfria perioden. men också ge dom utrymme om rötterna så dom kan växa till sig.
evaisa
Så Snygg! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon