Klint
Som jag skrivet i en annan tråd har jag haft den stora turen att vinna utsädespotatis, men steg för steg hur gör jag nu.
Jag har Maestro,labella,leoni,blue belle
De ska förgros väl? Va inga groddar på dem isåfall temperatur? ska de ligga i en papplåda eller halm eller vad ska man ta nu har jag dem inne är rädd att det är för varmt.Ja alltså alla råd om ev.groddning sättning jord skötsel gödsel mm kort sagt alla råd som finns behöver jag nu för det skulle va så kul om jag lyckades odla egna potatisar Häftigt!
Peztis
Potatisar MÅSTE inte förgro. Man gör det för att de ska komma igång lite fortare och ge tidigare skörd.

Lägg lådan ljust (ingen halm eller liknande, bara papplådan) och helst också svalt så kommer de att gro.
Fick hör av en som sålde sättpotatis på mässan att de första groddarna som kommer ska man helst bryta av för den andra omången är bäst. Omgång tre och fyra är sedan sämre... Hur det stämmer, vet jag inte.
Köper du någon gång potatis i nät så ta bort nätet för att lirka ur groddarna från nätet är ingen höjdare - tänk att man aldrig lär sig av sina misstag! smile.gif
Gödsla jorden som ska grävas lucker. Låt den stå i alla fall en vecka innan du sedan gräver en ca 10 cm djup fåra där du lägger potatisarna med ca 30 cm mellanrum.
Lägg över jorden. När sedan blasten tittar upp med ca 10 cm kupar du över mer jord så att det kan bildas många och fina potatisar i jorden. Om du ser att potatisarna börjar titta ut ur jorden, skyffla på mer genast då potatis blir grön och giftig (bildar solanin) av solljuset.

Lycka till!

Edit:

Här kan du läsa mer!
http://www.stubbetorppotatis.nu/?Odlingsr%E5d

De rekommenderar visst rumstemp, inte svalt som jag alltid hört tidigare.
Skåne
Då passa jag på att ställa en fråga jag också, har låtit mina potatisar ligga i nästan 2 veckor i rumstemperatur på en bricka. Det är bara smååå skott som tittar fram nu, ca 5 mm kanske och potatisarna är mjuka o någon ser lite skrynklig ut.. Har det blivit fel? confused.gif
Peztis
Nä, de blir så när all energi går ut i groddarna.
Klint
Tack så mycket! tummenupp.gif värdefulla råd De får nog gro lite då för det är nog inte tillräckligt varmt och vi måste ju gräva ett land.Var ska vi göra det tro g.gif
Peztis
Där det är sol och inte allför svårt att gräva! biggrin.gif
Klint
Det var just det...Har en liten ide om att lägga ut tidningar och sen fylla på med jord men jag har lite svårt att bestämma mej...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon