Full version: Val av häck?
flymossen
Hej gott folk!!

Jag och min sambo har just blivit husägare,huset ligger i zon 3.Syftet med häcken är inte prydnad utan mer som bullerskydd då vi har en riksväg som ligger ca 50m från huset.Saken är den att vi kommer att ha hästar som kommer gå i en hagen vid sidan av häcken,så häcken får inte vara giftig.Nu är det skogsvegetation längs hela tomten som löper med vägen utom en glugg på ca 15m det är den vi vill täppa till så fort som möjligt.Häcken bör vara en snabbväxande,tät och bli minst 3m hög.Det löper ett litet dike mellan tomten och vägen så häcken kommer att vara belägen ca 5-6m från vägen sedan ligger vägen lite högre än vad tomtmarken gör. Tacksam för råd och tips!! confused.gif

Mvh Jonas
Peztis
Vill du ha en tät och bullerdämpande historiua, ja då är det nog åt det grönare håller du får fundera, dvs tuja o liknande.
flymossen
Hej!

Jag tuja häckar är ett alternativ som har vi har funderat på,men jag är lite fundersam om dom klarar av eventuellt vägsalt och hur känsliga dom är vegetations mässigt.Lite surt och slänga ut tusenlappar om dom sen dör efter ett år!

/Jonas
Bassam
Hej
De kan inte klara salt jorden.
H:Bassam
H Anders
Jag har också haft förhoppning om att vår nyplanterade Aronia-häck ska fungera bullerdämpande. Men mina kontakter inom stads- och trafikplanering har berättat att häckar fungerar mycket dåligt som bullerdämpning.
Om man vill ha bullerdämpning är det mycket effektivare med ett bullerplank. Men då är det viktigt att planket inte har en glipa mellan sig och marken nedtill.

Annars kanske någon slags hägg kan passa in på dina krav (salt, höjd, snabbväxande, tät).
H Anders
Ur ett dokument från Vägverket:"Vegetation betyder litet för bullerspridningen. 100 m tät vegetation kan ge 1-2 dB ytterligare bullerdämpning, utöver avståndsdämpning och markdämpning."

En person uppfattar en förändring med 10 dB som en fördubbling/halvering av ljudet. 1-2 dB är med andra ord knappast märkbart. Och här snackar vi 100m tät vegetation!

http://www.vv.se/PageFiles/10452/07_buller...?epslanguage=sv
flymossen
Nu har jag missat att berätta att häcken ska även vara som insynskydd!! Mer insynskydd än bullerdämpning är syftet!!

Mvh Jonas
Aqvakul
Häggmispel växer snabbt, är inte så kräsen och blir vacker.. Den finns i lite olika varianter. Prakthäggmispeln är vackrast, men ger en ganska bred häck. Varianten "Spicata" är mer upprättväxande, men skjuter rotskott.
H Anders
CITAT (flymossen @ 25-04-2010, 08:08) *
Nu har jag missat att berätta att häcken ska även vara som insynskydd!! Mer insynskydd än bullerdämpning är syftet!!
Mvh Jonas

Som insynsskydd fungerar den såklart bättre. Och snyggare än ett bullerplank! rolleyes.gif
Huggorm
Är du orolig för vägsalt kan ju även oxel ge fina häckar. Inte är den giftig heller, och den är ganska stryktålig. Inte fantastiskt snabbväxande dock.
flymossen

Tacksam för alla tips jag har fått,nu gäller det bara att bestämma vad det ska bli!!
Återkommer med vad vi sätter i jorden!!

Mvh Jonas

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon