Full version: Orange rosor
zaaritha
Har nu bestämt oss för att sätta ett tiotal buskrosor utmed ett staket.
Eftersom jag älskar orange--eller gulorange rosor, så undrar jag:Finns det några
härdiga buskrosor i de färgerna?
Bor i zon 4. Blåsigt läge--tyvärr!
Några tips?
octachoron
Det beror väl på hur höga rosorna ska vara.
Trädgår'n i Söderfors har listat sina rosor i indergrupper beroende bl a på färg och där ser du också härdighet.

Westerland tror jag är för vek för att klara ett blåsigt läge, Chinatown (mer gul) klarar sig nog bättre.

Ezereht
Jag tror det är lite svårt... kall zon och dessutom blåsigt läge. Men man kan ju försöka.

Gul Dagmar Hastrup (Topaz Jewel) gul rugosahybrid. Ganska fin.
Maigold (guorange pimpinell)
Agnes (ljusgul rugosahybrid..fast en del här på forumet har tyckt den är kinking så jag har inte vågat testa den).
Morden Sunrise, den är jättesöt men pytteliten. Bli kanske 50-60cm hög.
Linnaeus, superfin gulorangerosa. Inte härdig här hos mig i zon 5, men 4 kanske går bra.

Sen om du är modig skulle du ju kunna testa någon Austinros.. men jag misstänker de skulle frysa ner.

Om du ska ha en större fluffig "häck" mot ditt staket skulle jag kanske ändå gett upp om gult allena. Du kan ju ta rosa och gult? Då kan du sätta dom gula emellan dom rosa så får dom lite vindskydd på det viset.
Kajsa
Westerland och Chinatown fryser alltid bort efter några år i min zon 3 - 4 det är rosor man får byta ut, har köpt en del ex av dom.
Ska du ha en buskros måste det vara en tuff ros om det ska fungera år efter år

Morden Sunrise, Kanadaros som klarar zon 5 - 6 men är bara ca 1 m, doftar även en del.

Gul Dagmar Hastrup en gul Rugosa ros och mycket taggig ( den skulle jag nog själv valt ) den klarar blåst men kan frysa ner en del som i vinter, den klarar zon 4 - 5. Doftar gott, blir 1.20 eller lite mer och lika bred.
Rosen blommar hela sommaren.

Maigold, var förut i Pimpinell gruppen men i nya LÅG är den flyttad till Moderna Buskros gruppen.
Har aldrig frusit här, en tuff zon 4 - 5 ros, blir 1.5 - 2 m rosen kan blomma om lite om augusti är varm.

Linnaeus, en zon 4 ros som är mycket buskig/tät, mina frös ner i vinter men inte bort, blir ca 1 - 1.20 hög, har vackra färger i gult/orange.

Aicha en större buskros som blir 2 - 3 m här men står den blåsigt kanske 2 m är max ? Klarar zon 6 och kan blomma om ibland om augusti är varm. Stark doft, klarar lite sämre jord, inget pjoskig.

Crown Princess Margareta, en tuff Austinros som finns i Ockelbo Trädgård i zon 5, mitt ex har jag haft länge, fryser ner en del men inte bort. Blir över 1.5 m här, doftar fruktigt, ljuvlig. Prova gärna ett ex men inte blåsigt läge utan då på mer skyddat i din trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon