Har köpt en skogstomt, där den förre ägaren satte åtminstonde 1 Robinia Pseudoacacia. Nu 60 år senare, har de invaderat stora delar av trädgården. Vi försökte såga ner dem och nu skjuter rotskotten i höjden på över två meter per år! Även från stubbarna skjuter nya skott i höjden med upp till 2 cm långa taggar. Ca 15 träd i diameter ca 30 cm står fortfarande, men planeras att fällas.
Hur kan jag rädda min fina bokskog från denna invasion av ett importerat träd?
Jag experimenterar lite med att skära av barken cirkumferent och att hugga upp stubben så att regnvattnet kan få den att ruttna. Iö går jag troget och hugger ner alla skott vår efter vår och hoppas på att kunna trötta ut rotnätverket.
Huggorm
25-04-2010, 08:34
Oj, jag trodde inte dom kunde bli så invasiva i Sverige. Nere i centraleuropa, Ungern bland annat, är dom ju sådana men här trodde jag det var för kallt.
Klarar inte bokarna av konkurrensen från robinia? Boken brukar ju kunna skugga ihjäl det mesta, och robinia är bland de mest ljuskrävande träden. Jag tror inte du behöver var omedelbart orolig. Jag vet inte, men kanske enda sättet att bli kvitt robinian är ecoplug? En liten giftkapsel som du stoppar i ett borrat hål i trädet så det dör. Lite kontroversiellt att använda gift, men forskningsresultat visar att det skall vara ofarligt. Annars får du fortsätta kapa alla skotten så rotsystemet tröttnar, men då måste du först kapa de stora träden. De fortsätter hela tiden skicka ner energi till rötterna.
Aqvakul
25-04-2010, 08:36
Är inte ecoplug förbjuden i trädgårdssammanhang?
Huggorm
25-04-2010, 08:39
CITAT (Aqvakul @ 25-04-2010, 09:36)

Är inte ecoplug förbjuden i trädgårdssammanhang?
Nej, men medlet som är i ecoplug (round up) får väll inte säljas i koncentrerad form till andra än bönder tror jag. Men kan köpa ecoplug på bland annat Jula. Men för min del är det sista alternativet, jag undviker gift