pibe02
Hej
När kan man ha pelargoner ute? Är det frosten som förstör dem eller tål de inte låga plusgrader heller?
Pia
Red Top
Frosten är rena döden för dem, men de tål rätt låga temperaturer. När risken för nattfrost är över kan du ställa ut dem, men redan nu kan du ha dem ute på dagarna när det är varmt. Tänk på att långsamt vänja dem vid solljuset annars riskerar du att bladen bränns.

Själv ställer jag ut mina för gott, i mitten av juni, när jag vet att risken för nattfrost är över.

Edit. Ett ord för mycket
Alexander-VG-zon3
mina har jag satt i ett gammalt akvarium ute som är täckt med glas ovan också, vet inte vad det har varit som kallast bland pelargonerna men lufttempen utanför det gamla akvariet har det varit lägst -5c. mina har varit ute dygnet runt sedan mitten-slutet av mars. dom ser väldigt fina ut och idag satte jag ut dom helt i det fria på trappan. dom har tillmed växt en del.

men du kan ha dom ute nu om det i skuggan är över +5c +10c, men ta in vid frost det är alltid säkrast. sedan beror det på vart man bor, bor man i skåne kan dom vara ute nu utan större problem och i norra sveriga är det nog inte att tänka på än.
Red Top
CITAT
Frosten är rena döden för dem..

Det kanske var att ta i, för de hinner ju inte förfrysa rötterna på en natt, men bladen blir förstörda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon