malin72
26-04-2010, 08:02
ingen som vill slå lite tankar med mig?????
Malin_MeL
26-04-2010, 08:21
Jag har byggt egna lådor, men jag hittade gammalt byggvirke, typ takstolar de är 5-6 cm tjocka och kärnträ så det kommer att ta många år innan de ruttnar så jag har valt att inte behandla dem alls.
Om jag skulle ha pallkragar som jag ville måla på utsidan så hade jag satt plast på insidan.
Jag tänker att vattnet vill färdas såhär:
*du har pallkragar fyllda med fuktig jord
*trät i pallkragen kommer vilja suga upp vattnet från jorden
*solen som ligger på pallkragen utifrån hjälper till att torka upp trät igen
målar du utsidan så kommer det bli ett färgskikt som gör att fukten stannar inne i trät även om solen värmer på det. så då får man kompensera genom att se till så att så lite fukt som möjligt kommer i i pallkragen.
linoljelasyr tror jag "andas" mer än vanlig latexfärg, så det kan ju vara en lämpligare färg att använda
Fredrik R
26-04-2010, 09:09
Jag använder falu rödfärg på både insidan och utsidan, tycker det är perfekt eftersom det är rötskyddande och låter trät andas ut fukten, dessutom är det snyggt
Steven&Gustav
28-04-2010, 09:52
Malin vad kul att du odlar i pallkragar nu du med!
Stephen målade sina utvändigt med täcklasyr/akrylatfärg. Insidan oljade jag bara och sedan i med hälften planteringsjord och hälften stallgödsel (grönsaker). Det växte så det knakade!
kram och lycka till
Sollan A
28-04-2010, 17:04
Jag har målat mina pallkragar i falurött på utsidan (så de matchar växthuset...), insidan av kragarna klädde jag in med remsor av plasten från påsarna med kosk-t. Alltid håller det borta rötan lite grann... Sedan på med jord och påskossa i mängder.
Har du problem med rotogräs kan du bottna kragarna med dagstidningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.