malin72
i går kom sambon hem med flera pallkragar till mig yahoo.gif både dom större 120 långa och mindre på 60 långa...

nu går jag runt och kollar vilka ställen dom ska ligga på, jag ska gräva lite så det planar ut sig och ställa dom med 2 st på höjden tänkte jag.
i dom ska det vara bara ätbara saker (som jag har längtat efter att få egna grönsaker yahoo.gif ) så hur ska jag behandla dom....?
Jag sitter och läser det ni har sagt men många säger olika, självklart vill jag ej behandla dom med något giftigt rtfm.gif
men jag vill ju att dom ska hålla några år!

jag vill måla dom på utsidan så färg måste jag välja med g.gif

ska jag olja in dom eller vad är bäst för att hålla fukten borta på ett bra sätt? någon skrev tjära? inplastade sidor? hm ja vad tycker ni?
hur har ni gjort??

alla tips på lägen sätt att behandla dom och vad ni sår och ja hur dom tas hand om blir jag glad över bravo.gif
malin72
ingen som vill slå lite tankar med mig????? dunno.gif
Malin_MeL
Jag har byggt egna lådor, men jag hittade gammalt byggvirke, typ takstolar de är 5-6 cm tjocka och kärnträ så det kommer att ta många år innan de ruttnar så jag har valt att inte behandla dem alls.

Om jag skulle ha pallkragar som jag ville måla på utsidan så hade jag satt plast på insidan.
Jag tänker att vattnet vill färdas såhär:
*du har pallkragar fyllda med fuktig jord
*trät i pallkragen kommer vilja suga upp vattnet från jorden
*solen som ligger på pallkragen utifrån hjälper till att torka upp trät igen

målar du utsidan så kommer det bli ett färgskikt som gör att fukten stannar inne i trät även om solen värmer på det. så då får man kompensera genom att se till så att så lite fukt som möjligt kommer i i pallkragen.

linoljelasyr tror jag "andas" mer än vanlig latexfärg, så det kan ju vara en lämpligare färg att använda
Fredrik R
Jag använder falu rödfärg på både insidan och utsidan, tycker det är perfekt eftersom det är rötskyddande och låter trät andas ut fukten, dessutom är det snyggt yes.gif
Steven&Gustav
Malin vad kul att du odlar i pallkragar nu du med!
Stephen målade sina utvändigt med täcklasyr/akrylatfärg. Insidan oljade jag bara och sedan i med hälften planteringsjord och hälften stallgödsel (grönsaker). Det växte så det knakade!

kram och lycka till
Sollan A
Jag har målat mina pallkragar i falurött på utsidan (så de matchar växthuset...), insidan av kragarna klädde jag in med remsor av plasten från påsarna med kosk-t. Alltid håller det borta rötan lite grann... Sedan på med jord och påskossa i mängder.
Har du problem med rotogräs kan du bottna kragarna med dagstidningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon