Full version: Vårlök
evor
Jag har en rabatt med vårlök som inte vill blomma. Den fylls tätt varje vår med vårlökens blad - det ser ut som en gräsmatta - men bara en enda gång på de fyra vårar jag bott här har jag fått blom. Vad kan det bero på? Rabatten ligger invid husväggen i västerläge, jag har lagt på ny jord och gödslat. På sommaren finns andra perenner där, t ex bergklint, stormhatt och blågull och nu på våren även några tulpaner och scilla - som blommar..

Har jag gödslat för mycket eller för lite? Är läget fel? Den sprider sig själv till gräsmattan, men vill inte blomma där heller. Hur ska jag bära mig åt för att få blommande vårlök nästa år??
netaave
Om det är den vanliga gula vårlöken som växer vilt du menar så ska den ha väldigt magert om fötterna, stå lite fuktigt gärna i halvskugga.
Mina trivs bäst inne i syrenhäcken
evor
Tack - jag misstänkte att det kunde vara nåt sånt. Får fundera ut nåt sätt att flytta dem till i min syren ;D Kanske kan man skala av översta jordlagret och tippa det inuti syrenen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon