Elohim
Då så, första inlägget här på odla nu då! Hoppas det går vägen.. smile.gif

Som rubriken antyder, är jag i behov av näring för kalkskyende bär (åkerbär för att vara exakt). Näringen måste vara vattenlöslig, och helst icke-organisk, så kogödsel eller hönsgödsel går direkt bort.

Jag behöver rätt näring för ett experiment i vattenkultur som ska genomföras med start nu i vår och över sommaren. Näring som tidigare visat sig lämplig för åkerbärsodling eller allåkerbär, hallon eller andra bärproducerande surjordsväxter är självklart av intresse, men även förslag på annan god surjordsnäring är välkomna tips!

Osäker på vad ett lämpligt NPK skulle kunna vara, men jag antar att man inte vill ha för hög halt av kväve.

Och självklart är eventuella experter välkomna att spekulera vilt i tråden. wink.gif
Jan Lindgren
Hej!
Allåkerbär tycks växa i vad som helst så jag tror inte det spelar någon roll vilken näring du har. Blåbär gillar däremot inte nitrat så kvävekällan måste vara ammonium.
MVH
Jan Lindgren
Elohim
Allåkerbär är inte så nogräknade nej, men i det här fallet är det vilda åkerbär som ska odlas. Kan hända dessa är mer petiga med sina växtförhållanden? Då det också ska ske i vattenkultur misstänker jag att just näringen kommer att spela in stort på både tillväxt, bärproduktion och kvalitet på dessa.

Att blåbär inte gillar nitrat stämmer ju, men är det samma sak för åkerbär? Släktskapet är ju betydligt närmre med t.ex. hallon. pH-värdet spelar också stor roll för hur mycket kväve som finns tillgängligt för växterna, och åkerbär vill ha ett lågt pH, gissningsvis mellan 4.0-5.0 i hydroponisk odling. Kväve finns lättillgängligt vid 4.0-4.5, men i mindre mängd vid pH 4.5-5.0 för att sedan peaka igen vid ca pH 5.5. Nitrat överlag är ju mer lättillgängligt för växter än ammonium, men om det är samma sak som för blåbär är ju nitrat ändå inte att tänka på.

Kan du rekommendera någon näringssort som skulle kunna funka?

Andra tips och spekulationer är fortfarande välkomna! wink.gif

Bassam
Hej
Du kan välja N_P_K gödsel som behåller mera N, om du gå till plantskolor , du kan hitta mycket
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon