Jonas-T
25-04-2010, 19:26
Har för några veckor sedan planterat en plommonhäck (gula plommon/mirabeller). Fortfarande inga skott. Använde existerande jord med tillskott av häckgödsel. Vattnar regelbundet. Önskar tips på:
a. när ger en sådan häck skott vanligtvis?
b. vad ska jag tänka på framöver för att den ska växa å¨bästa sätt, särskilt när och vilken näring har jag fått motstridiga tips vad gäller häckar i allmänhet.
Jag bor på Gotland.
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2010, 19:40
Oftast så brukar buskar och träd främst satsa på tillväxt under jord den första säsongen så om de inte växer så mycket första säsongen är det OK och har de inte skjutit skott än är nog det också OK de kan ju ha varit i djup vila då de köptes och då kan det ta tid innan de riktigt vaknar till. Ge bara vatten de första åren ingen gödning.
Hej
Om Man ger dom mycket gödning första år det blir risken att växter saft går ut och växten blir svaga.
Obs
Det är inte farligt att ger dom lite gödning första år.
H:Bassam
Jonas-T
29-04-2010, 07:57
Tackar för tipsen!
Jonas-T
05-10-2010, 10:12
Hej igen! Många av plantorna växer så det knakar. Försiktig gödsling och rejäl vattning gjorde susen. Nu ska de klippas. Men när? Är det bäst på våren? Och hur mycket? Så långt ned som 20-30 centimeter som man kan läsa i vissa tips? En del växte över stakethöjd redan första säsongen men är ju då mer att betrakta som buske än som häck än så länge.
ingrids
05-10-2010, 12:00
Stenfrukter bör man normalt bara beskära mycket försiktigt, egentligen bara för att ta bort grenar som växer helt fel, och under juli, augusti eller september. Vad jag tror man kan göra för att forma är att knipsa av nytillväxt nästan innan den förvedas ordentligt under sommaren, men det har jag aldrig testat själv.
Jonas-T
05-10-2010, 18:03
Ok. Men då blir det ju ingen häck utan ett antal buskar/träd bara. Den är satt som häck. Ett misstag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.