netaave
25-04-2010, 19:44
Jag ska få en rabarberknöl av en kompis som har mördarsniglar i trädgård och växthus.
Kan jag spola roten med hett vatten utan att den blir förstörd för att ta bort ev sniglar?
Hur ser dom ut egentligen, ägg o sånt?
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2010, 19:58
Jag tycker de ser genomskinliga ut och som stora fiskägg, de är ganska mjuka (hittar man en massa gula kulor som är lite hårdare är det oftast gödselkulor)
Red Top
26-04-2010, 08:05
Jag skulle inte rekommendera att du spolar med
hett vatten. Lägg knölen i en stor hink eller liknande med
kallt vatten. Låt den ligga tills all jord löst upp sig och du kan rengöra den ordenligt. Snigeläggen brukar flyta. Men kontrollera noga. Själv avstår jag från att få växter från vänner, som har mördarsniglar. Hur sugen jag än är.
Om jag själv köper växter från en handelsträdgår gör jag som jag beskrev. Jag litar aldrig på försäkran om snigelfritt.

Det har fungerat hittills.
Snigelägg är genomskinliga pärlor, som fiskrom. Men mördarsniglarnas ägg övervintrar inte, de kläcks före vintern och det är småsniglarna som övervintrar. Småsniglarna är mörka, ibland med orange undersida.
KarinSKARA
26-04-2010, 10:13
Be din kompis spola av plantan, annars har du problem med vart du skall hälla vattnet.
Ha sedan noga koll under 16 dagar på plantan ifall något ägg skulle följt med.
Det är inte lätta att skaffa växter till trädgård utan sniglar men är man bara noga så behöver man inte avstå
theseraphim
26-04-2010, 10:47
som små grodägg skulle jag beskriva det som.
netaave
26-04-2010, 12:26
Vi har spolat den med slangen och strött ut nåt som heter Snigeleffekt på platsen, lägger den i vatten nu och gör som redtop skriver, vi har hittat några små genomskinliga gelekulor som vi tagit bort och förstört.
LottaPB
26-04-2010, 16:06
Jag har fullt med 1 till drygt 3 mm stora, eller små, gula kulor i jorden. De spricker och är "blöta" inuti när jag trycker sönder dem. Vilken sorts sniglar handlar det om? Hittar dem främst i krukor som stått ute under vintern. Finns bara i blöt jord och inte där det är torrt.
Hur blir man av med dessa skadedjur?
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2010, 17:51
CITAT (LottaPB @ 26-04-2010, 17:06)

Jag har fullt med 1 till drygt 3 mm stora, eller små, gula kulor i jorden. De spricker och är "blöta" inuti när jag trycker sönder dem. Vilken sorts sniglar handlar det om? Hittar dem främst i krukor som stått ute under vintern. Finns bara i blöt jord och inte där det är torrt.
Hur blir man av med dessa skadedjur?
Det var ju frågan först trodde jag att det kunde vara gödselkulor men det kan det ju inte vara för då skulle de ju även finnas i den torra jorden det finns dock många snigel/snäckarter så allt är ju inte mördarsniglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.