Har fått en kompostlåda byggd till mig av delvis obehandlat virke. Undrar nu vilket som är bäst: behandla eller inte?? Och i så fall med vad? Träolja? Färg? Antar att obehandlat trä inte håller särskilt länge?
Olja eller färg beror ju på om du vill ha den träfärgad eller inte... Fast ska du skydda den bäst är det färg som gäller, eftersom solens uv-strålar bryter ner träet effektivt.
Själv ska jag bygga odlingsbäddar som jag ska måla med lösningsmedelsfri linoljefärg.
Men oavsett kommer ju den att hålla längre om du behandlar den.
malarmaster
26-04-2010, 16:49
enklaste o billigast är att behandla den med linolja som späds med lika delat lacknafta eller balsamterpentin. Behandla den 3-4 gånger o sista gången med ren linolja.Då håller det några år längre än obehandlat.Men i vilket fall räkna inte med så många års livslängd när jord ligger mot träet.Färg är inget bra alternativ då fukt tränger in i vilket fall o färgen flagnar av.det ser bara fult ut. ett bättre alternativ om man vill ha kulör är att lägga 1-2 lager lasyr(endast på synliga ytor) ovanpå linoljan.uteslut då strykningen med ren linolja o ersätt den med lasyr istället(de andra strykningarna med spädd olja ska göras). Du kan också istället för köpt lasyr göra egen av linolja o torra pigment(finns i färg o konstnärsbutiker)blanda pigmenten i lite lacknafta o rör ner i ren linolja till önskad styrka.Ta dock inte för mycket pigment för då blir det en oljefärg o då återkommer flagningsproblemet. ulf
Tack tack för tips. Vill helst inte ha någon färg, så det får nog bli olja.
Det där med lacklafta var nytt för mig
I träbåtskrettsar anser man att på linolja och terpentin antingen i lika delar eller 40/60 eller 60/40 är vad som gäller
Själv har jag kompost i impregnerat trä kanske inte så bra men komposten är bara till blomlanden annars så tror jag att rent nytt trä håller ganska så länge minst 6-8 år innan du ens ser en påverkan
Både linolja och terpentin är ju naturliga produkter men nacknafta utvinns ur råolja
malarmaster
30-04-2010, 18:08
CITAT (LasseB @ 30-04-2010, 16:03)

Det där med lacklafta var nytt för mig
I träbåtskrettsar anser man att på linolja och terpentin antingen i lika delar eller 40/60 eller 60/40 är vad som gäller
Själv har jag kompost i impregnerat trä kanske inte så bra men komposten är bara till blomlanden annars så tror jag att rent nytt trä håller ganska så länge minst 6-8 år innan du ens ser en påverkan
Både linolja och terpentin är ju naturliga produkter men nacknafta utvinns ur råolja
Du har både rätt o fel.det gamla receptet är balsamterpentin men numera rekommenderas alifatnafta av arbetsmiljösynpunkt.Jag håller nog med dig att när det gäller linoljefärg(inte linolja att olja med) så mår nog färgen bäst av terpentin då ju bägge är organiska.Men det är förbjudet av arbetsmiljöskäl att använda utan det är alifatnafta som gäller(lågaromatisk lacknafta).Som lekman o utomhus skulle jag nog använda terpentin men jag som yrkesman o utsatt för ångorna mer eller mindre dagligen är lacknafta att föredra.många målare får efter långvarig exponering nervskador av terpentin o den är mycket farlig att inandas.dock är snart även lacknafta i färg ett minne blott då den nu utfasas i snabb takt. Ulf
Tack för att du uppdaterar mig malarmaster. Det är väl 4 år sedan som jag sålde min älskade träbåt så man ligger av sig.
H Anders
06-05-2010, 05:13
Jag tjärade min kompost. Om det var ett bra val lär väl visa sig i framtiden. Den har i alla fall klarat två år utan tecken till nedbrytning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.