blomkronan
26-04-2010, 08:46
Jag har en en gammal trälåda på lotten som jag tänkte jag skulle förvara hästskiten i.
Den jag hämta i höstas ska ju ligga ett år tills den är "klar" och brunnit klart.
Men min fråga är ju om jag ska låta locket ligga kvar eller om jag ska ta bort locket??
Jag tänkte borra en massa hål i lådans botten och sidor, klä den med markduk på insidan så skiten inte rinner ut.
Vad bli bäst tror ni??
[attachment=49355:IMG_2997.JPG]
(Lite färg ska jag sätta på den oxå)
Som jag förstod det så ska locket helst inte ligga på. Men jag undrar om jag inte hade lagt på lite fiberduk eller så överst. bara för att, liksom.
Just ja, diskuterade vi inte detta i en tidigare tråd? Och om att det skulle stinka något outhärdligt när du fått dit att gödsel och alla skulle klaga på dig!?!?!

Visst hade jag väl rätt, det stinker inte särskilt, om ens något.
blomkronan
26-04-2010, 21:49
Nä, nu luktar det ingenting

det var när sommarvärmen kommer... som jag var orolig att det skulle lukta men eftersom jag hämta hästskiten i höstas, så har ju "prossesen" pågått ett tag... så nu är jag inte orolig längre

Men med andra ord är det bäst att ha utan lock så regn kommer åt skiten...
Hej
Det man ska står på mitten om de utan lock och kommer mycket vatten gödsel ska förlorar mycket näring, så vi kan täcka om finns mycket regn.
H:Bassam
lavendelgården
27-04-2010, 19:10
Nu blir jag lite konfunderad. Jag har inte läst tidigare frågor om hästskit så jag kanske är ute o cyklar.Jag vill ändå delge en del av mina erfarenheter.
Koskit måste komposteras, det vet jag annars kan det bli för mycket av det goda!
Hästskit däremot lägger jag helt färsk i mina rabatter. Min gode vän Sven som sålt växter i säkert 60 år la alltid lite hästskit i krukorna han sålde. (fantastiska plantor) Jag komposterar en del hästskit i min maskodling. då blir det en oerhört stark näringstillsats. Denna är utmärkt att näringsförbättra med både här och där. Jag strör ut ca 2 dl /kvadratmeter. Däremot verkar (enligt egna erfarenheter) inte Rhododendrons gilla hästskit.
Om du ska kompostera hästskiten i en låda vill du väl att näringen ska vara kvar - så locket ska vara på. Men min åsikt är att den kan användas direkt, jag har gjort det i 40 år. Om du har mycket halm i, kan varmbäddar vara ett alternativ.
Lycka till
Åsa
Rigoletto
29-04-2010, 10:15
Hej blomkronan! :-)
Locket skall vara på!
Jag tror inte heller på några hål i lådan, det ska vara så tätt som möjligt. Annars torkar gödseln ut. Jag har komposterat gödel i mycket täta, helt förslutna plastsäckar över vintern. Den var perfekt nu när jag öppnade påsarna.
Lycka till med din gödsel!
Hälsningar Ann
Här kom det helt andra svar än när jag ställde frågan... Jag fick då svaret om att det INTE skulle täckas.
Summa summarum: du gör som du känner för!
blomkronan
29-04-2010, 22:06
Tänk vad olika vi tycker... men jag måste säga att det tycker jag är bra.
Det är ju den egna erfarenheten, som lär oss vad som går och inte går...
och här på odla kan vi ju dela med oss av dom...
Jag tror jag börjar med att låta lådan vara som den är... inga hål och locket på!
Så får jag se om det behövs några hål sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.