Full version: Odlingslott
Skåne
Jag köpte en kolonistuga för ungefär två veckor sedan. Där finns en odlingslott på ca 24 kvm (oj, det låter mycket.. men jag har mätt den)

[attachment=49356:odling.jpg]

Jag har tänkt så gräs på ungefär halva delen (från 3:de raden jordgubbar från vänster och inåt mot träbackarna) just för att få en sittplats i kvällsolen.

I lotten finns en massa jordgubbsplantor, antagligen är de rätt gamla. Om jag vill spara dem, är det då de nya, mindre revorna jag ska ta? Går det att jordslå dem ett par dagar innan jag kan köra dit ny jord? Den befintliga jorden måste vara lerjord, full med stenar..
Inne i hörnet finns även ett par rabarberplantor, kan man flytta dem på samma sätt som jordgubbarna?

Vad är det för jord jag bör köpa? Jag har tänkt odla lite potatis, morötter och lite persilja där också.
Jag tänkte att det fungerar med vanlig harpad matjord där jag blandar in torvjord också..?

Snuffle
Jag bumpar den här tråden lite då jag har liknande frågor.

Jag har också nyligen skaffat en odlingslott på 100kvm där det finns rabarber och smultronsplanter. Jag undrar hur man lättast flyttar rabarbern och vad för jord de olika växterna kan behöva?

Som det är nu är det lerjord, men jag har tänkt att odla i pallkragar och vill gärna veta hur jag ska jordförbättra, med kogödsel, torv, grönkompost eller vanlig planteringsjord?

MvH Snuffle
kerstin z5-6
Lerjord med sten kan vara ettt utmärkt underlag.Du tänker köra dit ny jord och odla i bäddar /Pallkragar
Går utmärkt.De växter som nämns klarar vilken jord som helst.
Bäst och snabbaste sättet att pigga upp en trött jord tycker jag är kogödsel
Alla växter kan jordslås i väntan på bättre placering
Ang Rabarbern -är den lätt att flytta -gräva upp , men kan återkomma även på den gamla platsen då den har mkt djupa rötter efter ett par år
Solstorm
Jordgubbar brukar man förnya med några års mellanrum. Ta nya plantor från revorna och plantera och lägg de gamla plantorna på komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon