Full version: Hög kruka - ätbart?
GardenYoda
[attachment=49358:20100426137.jpg]Jag har precis fixat fyrkantiga "rör" i cement som jag tänkte ha som bottenlös kruka. Jag har 5 element så bygger jag ihop alla får jag en 70-80cm hög kruka (beroende lite på hur långt jag måste gräva ned den för att den skall bli stabil). Innermåttet är 18x18cm. Min fru vill ha nåt praktiskt i krukan - alltså nåt som kan ätas.

Vi bor i zon 1 - några tips på vad jag kan ha i skapelsen?
JRo
Jag skulle inte ha satt alla fem på varandra, det blir väldigt högt och risk för att det torkar fort när jordvolymen blir så liten.
Jag skulle ha byggt ihop dem 3+2, som en trappa, och satt dem nära köket. Sen skylle jag odla kryddor där. Timjan, gräslök, mynta, ja, vad ni tycker om.
Om du vill ha alla staplade så skulle jag satt en uppstammad rosmarin och en timjan, de är relativt torktåliga.
Lycka till!
GardenYoda
Bra tanke där... att bygga en trappa!! Men kryddor har jag i överflöd på andra ställen - så ändra växter med goda bär eller blad är att föredra!
RibesRubusVitis
Jag skulle ha behövt något sånt på den tiden jag hade allåkerbär. De tenderar att rymma och snart ser man inte skillnad på dem och t ex smultronblad. Ställ dem bredvid varandra och plantera ett par olika sorter i närheten. (De pollinerar inte sig själva.)
RitRat
Du kan också lämna en glipa mellan delarna, skapa avstånd med t.ex. stenar eller ännu hellre något kubiskt (för stabiliteten) och göra ett "torn" med jordgubbar. De kan sticka ut även mittemellan på det sättet.

Men visst blir jordvolymen liten, med innermått bara 18 x18 cm, kräver ständig passning för att inte torka ut. Jordgubb kanske är för fuktälskande för detta projekt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon