Full version: Hjälp - Frystorka
GardenYoda
Min Bambu fixar bara inte vädret... alla förra årets skott och alla blad i topparna vissnar. Jag har vattnat som en tok sedan början av mars - i början använde jag t.o.m ljummet vatten före att tina tjäle och snö (vintern var ju extrem). Allt för att det inte skall frystorka. Men kolla som den ser ut. Förra året försökte jag med solskydd men det blåste sönder, häcken är 17 meter lång och det är i princip omöjligt att bygga nåt på baksidan eftersom den står på ovansidan av ett L-stöd (bra dränerat alltså).
[attachment=49359:20100426138.jpg]

Nån som har tips eller uppmuntrande ord? Blir det bättre med åren? Häcken är planterad september 2008 och står i zon 1.

Skall jag behöva ha denna ångest varje vår?
Anders zon 1
Skulle gissa att det är vinterskador (kanske kyla i kombination med blåst och starkt vårsol tidigare i våras). Vinterskador brukar inte visa sig fullt ut förrän värmen kommer på allvar. Sannolikt fanns skadorna där redan tidigare, men dom visar sig inte förrän nu. Om det är vinterskador finns det inget du kan göra utom att vänta (hjälper inte att vattna). Men jag tycker inte det ser så farligt ut utan skulle tro att häcken kan hämta sig under sommaren (har i och för sig inte så mycket erfarenhet av bambu). Tror inte att härdigheten blir bättre med åren utan du får nog räkna med att häcken blir tilltufsad av vintern vissa år.
GardenYoda
Hmm, det låter trist. Jag hade ju hoppats att bambuhäcken skulle bli hög och mäktig. Men om toppen skall frysa av varje år blir det ju inte så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon