oliv
Jaha, som jag konstaterat så har inte markduk fungerat mot trädrötter (jag hade faktiskt inte alls tänkt på trädrötter, utan mest mot diverse ogräs). Ett körsbärsträd som står några meter bort, har infiltrerat pallkragen. wacko.gif Får se hur länge till det går att odla potatisar.

Ni som har träd i närheten, får i alla fall tänka på att använda något starkare. Vad har ni som lyckats använt?
Kvisten
Jag har en hel del träd runt min trädgård och om jag har problem med rötter någonstans tar jag helt enkelt och hugger av dem och drar och gräver tills jag får bort det som är ivägen för annat. Har huggit och grävt en heldel och än så länge har inte något träd tagit skada. Så mitt tips gräv fram och hugg av de rötter du vill bli av med och släng skiten!
Gunilla T
Nej, markduk hjälper inte mot några trädrötter - ingen match alls för dem att ta sig igenom. Ganska snart märker man att jorden blir utarmad, den blir "grusig" och torr, precis som om alla mullämnen försvinner. Hjälper inte att vattna - man vattnar trädet i första hand.

Att hugga av trädrötterna hjälper bara temporärt - de kommer alltid tillbaka.

Jag har gjort ett antal våtbäddar i trädgården för att skydda mot trädrötter. Träden vill jag inte ta bort. Gräver mycket djupt och sätter byggplast, det håller men man får kolla sidorna med jämna mellanrum så inte rötter letar sig över kanterna. Och så är det viktigt med dräneringen förstås, att man har en avrinning så inte växterna drunknar.

Plast eller presenning är nog det enda som håller rötterna stången men hur man får till en bra dränering i en så pass liten yta som en pallkrage är, det törs jag inte uttala mig om.
pysslingen
Fiberduk är bättre. Jag hade lagt ut markduk men upptäckte att kirskål spirade igenom. Nu har jag först markduk sen fiberduk. Det håller undan bättre,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon