araponga
26-04-2010, 15:12
Jag undrar om man ska avlägsna gamla blomställningar på Rhododendrum eller inte. I så fall just efter avslutad blomning eller på våren? Min man och jag har olika åsikter om det där. Jag tycker mig ha läst att man inte behöver göra det.
Barbro
Gunilla T
26-04-2010, 17:48
Ja, därom tvista de lärda...i naturen är det ingen som plockar bort blomställningarna men riktiga Rhododendronfantaster anser att det stimulerar knoppbildningen.
Man gör det på våren efter att de blommat över, nu har det ingen betydelse eftersom Rhododendron sätter följande års blomknoppar redan på hösten.
Man tar försiktigt med tummen och pekfingret och bryter den bruna överblommade blomställningen men försiktigt eftersom de nya knopparna redan finns där.
Hej
Det är bra om du borta dom.
H:Bassam
KarinSKARA
27-04-2010, 10:00
Spelar ingen roll för nästa års blomning. Det har bara ett skönhetsvärde, gillar man det inte så tar man bort det
MEN jätteförsiktigt skall man vrida av det överblommade
De nya blom/blad-anlagen sitter redan i startgroparna precis under blomman
Aqvakul
27-04-2010, 10:03
CITAT (Gunilla T @ 26-04-2010, 18:48)

Ja, därom tvista de lärda...i naturen är det ingen som plockar bort blomställningarna men riktiga Rhododendronfantaster anser att det stimulerar knoppbildningen.
Man gör det på våren efter att de blommat över, nu har det ingen betydelse eftersom Rhododendron sätter följande års blomknoppar redan på hösten.
Man tar försiktigt med tummen och pekfingret och bryter den bruna överblommade blomställningen men försiktigt eftersom de nya knopparna redan finns där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.