netaave
26-04-2010, 15:22
I det här fallet är det jättebra beslut.
Aqvakul
26-04-2010, 15:28
Jag tycker att det är ett riktigt beslut i detta fallet. Två svåra frågor kvarstår dock: Var går gränsen för när dödshjälp kan bli aktuellt och vem ska assistera?
netaave
26-04-2010, 15:34
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2010, 16:28)

Jag tycker att det är ett riktigt beslut i detta fallet. Två svåra frågor kvarstår dock: Var går gränsen för när dödshjälp kan bli aktuellt och vem ska assistera?
Ja exakt det här måste ju bli helt korrekt
Visst har vi haft diskussion ang dödshjälp?
Min åsikt är att i detta fall skulle Kim få besluta att respiratorn stängs av ...
den rättigheten har vi alla ... att avsäga oss livsuppehållande ...
men inte att hon ska sövas innan.
Just att hon sövs innan kräver en aktiv insats/dödshjälp av någon.
Så tycker jag.
*Stintan*
26-04-2010, 23:12
Jag tycker beslutet är jättebra. Och jag är inte orolig för att det kommer att bli en massa dåligt utredda fall. Det är fråga om att ge människor ett värdigt slut.
Bra beslut tycker jag!
Att avsluta en livsuppehållande behandling ska man få bestämma själv. Passiv dödshjälp.
Och sjukvårdens roll är klar vad gäller vård i livets slutskede, tillräcklig mängd smärtstillande el dyl ska ges så att patienten inte behöver känna onödig smärta eller ångest. Helt i linje med att hon får bli sövd innan respiratorn kopplas ur.
Däremot att ge något som orsakar döden, det är aktiv dödshjälp, och en helt annan fråga. Mycket svårare...
theseraphim
27-04-2010, 11:40
Det som beslutat om är inte aktiv dödshjälp där man injicerar medicin som gör att man avlider, i Sverige får man smärtstillande för att det inte ska bli obehagligt och smärtsamt men dosen är inte dödlig. Självklart ska var och en få bestämma om man ska ligga i respirator i resten av sitt liv det har inte staten något med att göra. tyvärr kommer många få fortsätta leva sina liv då de inte är tillräckligt kontaktbara för att få fatta detta beslut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.