Full version: Tomat upp och ner
Lilla hjärtat
Hej!

Jag tänker försöka mig på att odla tomater upp och ner. I går satte jag de två första plantorna i behållare. Är det någon som har testat och har erfarenhet av att göra på det sättet? Skulle jättegärna vilja ha tips om det är någonting jag bör tänka på.

Upp och ner

Ha det så gott!
//Linda
Preussen
va kul. det går säkert bra. det går ju att odla tomater i ampel så varför inte. skriv gärna mer och berätta hur det gått.
Åsa, mälardalen zon 2
Det behövs ganska stor behållare jag har använt 10liter och det är i minsta laget.

Lilla hjärtat
Hej!

Mina upp och nertomater växer bra, men de försöker minsann växa uppåt och ser lite förvirrade ut när de krockar med krukbotten. Det går nog över när de blir större och tyngre.

Har funderat på det här med upp och ner-odling. Är det något jag tycker är trist, så är det att binda upp gurka. Vad tror ni händer om jag sätter en gurkplanta upp och ner? Någon som har testat. Borde det inte också kunna fungera med melon?

Gurka upp och ner eller som vanligt

Ha det gott!
//Linda
Lilla hjärtat
Hej!

Tänkte bara lämna en rapport från min upp-och-ner-tomat. Det går hur bra som helst. Den växer så det knakar. Har inte mätt stjälken, men den är riktigt lång, minst en meter. Och breder ut sig gör den också. Kommer definitivt att behöva hänga den högre upp. Än så länge har jag har gödslat den, men det börjar nog bli dags nu, med tanke på hur länge sedan det är jag planterade den i konservburken.

Upp-och-ner-tomaten

Har gjort på samma sätt med en djungelgurka. Men det har inte kommit slå långt. Det är bara tre veckor sedan jag sådde fröet och inte mer än en vecka sedan jag planterade den i en konservburk. Ska i alla fall bli spännande att se hur den reagerar.

Ha det gott!
//Linda
Lilla hjärtat
Ny rapport från min upp och ner tomat. Det går kalasbra!

Tomat upp och ner

Ha det gott!
//Linda
fuchsian
CITAT (Lilla hjärtat @ 18-07-2010, 10:13) *
Ny rapport från min upp och ner tomat. Det går kalasbra!

Tomat upp och ner

Ha det gott!
//Linda

Toppen, att det fungerar. Jag har endast en vanl tomat i mitt växthus, men ska lägga detta på minnet för det ser enklare ut än binda långa rankor.
Har du namnet på din upp o ner -- tomaten? ....fuchian...
Lilla hjärtat
Hej!

Sorten heter Supersweet 100.

Jag har satt rätt mycket vildtomat i år. Den får många grenar direkt från jorden - ser det ut som - och ska inte tjuvas. Tror att den skulle passa utmärkt som upp och ner tomat. Dessutom är de vinbärsstora tomaterna supergoda!
fuchsian
hej Lilla hjärtat,

Tack för svaret, det blir nästa års nyhet hos mig. tyckte att den bilden som vår andra tomatkompis visade såg så finurlig ut att det vill jag prova på pga att slippa slåss med rankorna -- man förlorar ju bara .... tummenupp.gif tackar ... fuchian ....
Lilla hjärtat
Jag såg något smart på en bild i veckan. En annan upp och ner-odlare har hängt gafflar som tyngder i sin tomat. Min ville bara uppåt i början och då hade det nog inte varit så dumt med tyngd. Å andra sidan ser den helt okej ut nu, så det är säkert vilket smile.gif

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon