Full version: Höns o loppor
therese.kvist
Hej

Jag är inne på att skaffa lite höns. Min kusin sa att de får fågelloppor av andra vilda fåglar.
Nån som har det problemet? jag läste lite om pulver man kan ha på hönsen, det var inte godkänt
men de rekommenderade bara att kasta äggen i några veckor?

Erfarenheter???
CillaM
Har man djur får man räkna med sådana saker. Vi har höns och gäss, när det är riktigt varmt kommer hönslössen men de går bara på fåglar, inte på människor. Samma med fågelloppor. Använd inte onödigt starka gifter. Det du menar är nog Etotal och ska, sägs det, enbart användas på minkar, i minkfarmar. Supergiftigt, både för djuren (hönsen i det här fallet) för människor att andas in, och det får dessutom absolut inte komma i kontakt med mark eller vatten. Hönslöss och hönsloppor kommer alltid tillbaka. Bättre då att 1 eller 2 gånger om året se till att storstäda hönshuset med hett vatten och såpa. Har hönsen tillgång till sandbad tar de själva hand om sin ohyra. Däremot kan de små benkvalstrerna ställa till det ordentligt. Då brukar jag bada hönsens ben i varmt vatten med diskmedel, borsta med en gammal tandborste för att efteråt smörja in benen, tårna med Helosan fotsalva. Denna är fet, dryg och tränger in under plattorna på hönsbenen och på det viset kväver de ohyran som annars gräver sig in i benet.
therese.kvist
Det hon sa var problemet var att hennes son fick hela benen fulla med bett av fågellössen. Att de inte dricker vårt blod men biter människor.
CillaM
Det verkar mera vara frågan om jordloppor. För hönslöss- och loppor går bara på fåglar. Biter de människor så dricker de även blodet, annars finns ingen anledning för att ens bita.
therese.kvist
ok är det ett vanligt problem?
CillaM
Hos oss är det inte det, och vi har haft höns i snart 10 år. Inte en enda gång har jag blivit biten av nån fågelohyra. Garanterat.
Myosotis
Trots utevistelse och gott om vilda fåglar har mina höns aldrig haft loppor, däremot kvalster. En bekants hönor fick loppor som bet honom i benen. Även hunden kliade sig. Problemet försvann när han avlusade hönsen. När man kollar fågelholkar eller ringmärker fåglar får man ibland fågelloppor på sig, de kan visst bitas, det blir som ett myggbett ungefär. Men de försvinner sen, de bosätter sig inte på människor. Jag vet inte om de dör eller bara blir så illamående av mitt äckliga blod så de svimmar och trillar av.
ryss_борис
Va kul, då kan du starta loppcirkus biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon