Fialiten
26-04-2010, 16:48
Funderar över när det är dags att plantera perenner..
Har precis flyttat till hus (Gävle) och till en trädgård där det inte finns någonting. Med andra ord kliar det enormt i fingrarna och jag undrar när jag kan börja plantera i rabatterna som jag har anlagt.
Tjälen har gått ur jorden och det går fin fint att gräva men det är ju fortfarande frostnätter och några minusgrader till och från..
Har förstått att det går bra att plantera buskar och liknande, men t ex kaprifol, lavendel och stockros? (alltså färdiga plantor ej frösådd och egna små plantor, de är fortfarande för sköra..)
octachoron
27-04-2010, 11:26
Det beror väl på om perennerna är avhärdade eller inte.
Jag har planterat ut perenn vallmo och näva hittills.
Men de har alla stått ute i kruka de senaste veckorna och före det så växte de i någon odlares fält och jag fick dem direkt från dem:-)
Annars är det väl dags snart för mig att börja med att vänja de växter som levt inomhus till det bistra utomhusklimatet för senare utplantering, då tänker jag mest på frösådda perenner.
Hej
Du kan plantera dom nu.
H:Bassam
netaave
27-04-2010, 15:58
NEJ, bor bara några mil söder om dig och än kan det bli ordentliga frostnätter, skulle inte våga plantera perenner på friland förrän om en månad.
Däremot kan du sätta dom i lite större krukor så länge och ha dom ute på dagarna, sen gräver du ner hela den jordklumpen. Då kommer dom lite snabbare när dom väl är ute sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.