AromaJohanna
Jag köpte fröer av den peruanska chilisorten Aji Panca på Tradera i vintras. Sådde dem och de har tagit sig väldigt bra så nu har nu flera plantor över.
Tyvärr vet jag vet inte vilket släkte de tillhör, om det är en Baccutum, Annuum eller Chinense och det står inte på påsen som fröna låg i och jag skulle verkligen vilja veta detta...
Jag blir inte så mycket klokare när jag söker på nätet för jag har fått upp sidor där folk skriver att deras Aji Panca är Baccutum, Chinense och Annuum .... sad.gif
Hoppas att den som sålde dessa frön på Tradera läser detta och hör av sig.

Mvh
Johanna Norberg
Preussen
hm, fått lika motstridiga svar som dig men enligt the chileman så är det en C.Baccatum. chileman
tommot123
CITAT (AromaJohanna @ 26-04-2010, 17:58) *
Jag köpte fröer av den peruanska chilisorten Aji Panca på Tradera i vintras. Sådde dem och de har tagit sig väldigt bra så nu har nu flera plantor över.
Tyvärr vet jag vet inte vilket släkte de tillhör, om det är en Baccutum, Annuum eller Chinense och det står inte på påsen som fröna låg i och jag skulle verkligen vilja veta detta...
Jag blir inte så mycket klokare när jag söker på nätet för jag har fått upp sidor där folk skriver att deras Aji Panca är Baccutum, Chinense och Annuum .... sad.gif
Hoppas att den som sålde dessa frön på Tradera läser detta och hör av sig.

Mvh
Johanna Norberg

Tillhör baccatum släktet! Kolla länken!
http://www.g6csy.net/chile/database.html
Tommy!
Pata
Aji Panca finns i flera versioner, det är lika vanligt med chinense versionen som baccatumversionen. Har själv odlad bägge.

Chinenseversionen var ganska svår, men baccatumsorten var trevlig. Mycket vanligt namn i sydamerika, vilket gjort att det finns många varianter.

Patrik
tommot123
CITAT (Pata @ 11-05-2010, 20:54) *
Aji Panca finns i flera versioner, det är lika vanligt med chinense versionen som baccatumversionen. Har själv odlad bägge.

Chinenseversionen var ganska svår, men baccatumsorten var trevlig. Mycket vanligt namn i sydamerika, vilket gjort att det finns många varianter.

Patrik

Har inte hört talas om chinensevarianten men baccatum var både god och trevlig som baccatum verkar!
Har nog sålt sådana frön på tradera har jag för mig?
Tommy!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon