CillaM
Nu behöver jag kunskapsinformation om: Kommunen har börjat skövla en skog, en liten skog i relation till vad som finns, men ändå en skog, detta för att börja bygga en väg upp till ett ännu vackrare område med underbar natur. Mitt i den absolut mest känsligaste perioden på våren, då fåglar och andra djur börjar få sina ungar!! Finns det någon som vet lagar och regler angående detta beteende?? Inte kan man få ha tillåtelse att skövla mitt i denna period??? Inte ens som kommun, eller??

När jag kom hem idag föll hakan ner på cykeltrampan med en duns och tårarna kröp fram. Som vi har kämpat för att förhindra denna skövling... men nu när det är ett faktum så är det med oerhörd sorg jag tittar på och inser hur fruktansvärt det kommer se ut om ett tag.

theseraphim
Såvitt jag förstått så får de skövla när som helst på året precis som vägverket får. Såvida det inte är en skyddad natur där det finns en unik livsform så brukar de som sagt få röja när de vill.
CillaM
Nu har jag fått lite mer info om saken och det är att man troligen inte får härja i naturen alls vid den här tiden på året, och definitivt inte i vårmarker (glömde att skriva det förut). Men i morgon är det länstyrelsen för säkerhets skull, och Naturskyddsföreningen.
Gossen Ruda
Tråkigt iofs men så många ungar av fågel och andra djur lär det inte finnas än. Nu vet jag inte var i landet du bor men här hos mig har nog de flesta fåglar inte lagt ägg än, många knappt byggt bo.
Myosotis
-cry-.gif trostar.gif Länsstyrelsen kan väl sätta stopp för det? Om de har ett intresse för det. Jag blir så förbannad, i morse pratade de på radion om miljömålen och fick det till att buller var det värsta! duh.gif När det finns så mycket förstörelse. Buller är hemskt, men det är ju mest vi människor som lider av det, jag ser det inte som ett miljöproblem. Men fåglarna är det ingen som bryr sig om.
theseraphim
Jag tycker de verkar röja fritt i skogsmarker precis när som helst på året om det är för allmännyttan tex breddning av vägar, nya hus, framkomlighet. Givetvis finns det säkert regler men det finns i regel lika många undantag som just regler. Kommuner brukar få söka tillstånd innan de börjar med sådant här och där kan de tex skriva att de måste göra det som ska göras fortast möjligt för att budget ska kunna hållas och väldigt sällan får de stopp. Det enda som eventuellt kan stoppa är om det finns en unik art eller fornlämningar men även där kan de få tillstånd.
Olle A
Det bästa är nog om det finns fornlämningar, för fornminneslagen är ganska sträng när det gäller exploatering. En miljökonsekvensbeskrivning måste alltid göras inför vägbyggen och liknande, men ska de stoppas måste det vara något extra - det räcker inte med att det finns t ex ett blåsippsbestånd eller en groddamm, trots att vanligt folk inte får plocka blåsippor eller fånga grodyngel. Att buller är ett miljöproblem ska inte förnekas, men visst finns det sådant som är värre! Det fågelrikaste området i vår kommun kallas för "Industriängarna" eftersom det ligger i skuggan av en bullrande petrokemisk industri. Där ringmärks massor av småfåglar under sommaren och hösten.

Olle
CillaM
I Lerum, där jag bor, har började fåglar häcka för ett tag sedan. Fick pratat med en på Länstyrelsen och förklarade läget med våtmarkerna, och dessutom förklarade jag att en gammal ramfabrik, som nu är nedlagd, har i 50 år kastat kemikalieburkar nedför slänten, bara 50 meter där de nu skövlar. Till saken hör att en bäck som rinner igenom våtmarkerna, rinner också runt ett stort område som sedan mynnar ut i en badsjö som regleras i nivå då det behövs. Vad händer när man börjar riva i mark som kan vara kontaminerad? Länstyrelsen blev väldigt intresserad av bägge argumenten, våtmarkerna och eventuella gifter. Så nu väntar jag på mer info, agerande osv.. Så det finns regler för hur saker ska gå till.

När det gäller bullret så hörde jag motorvägen väldigt bra innan de började ta ner träden och då bor jag ändå ca 3 km från motorvägen. Nu är det etter värre. O sedan ska vi inte tala om det buller och den psykiska påfrestningen som blir med stora maskiner som står och maler och dundrar, det ska sprängas också. För 5 år sedan hade vi i 7 månader ett helvete med sprängningar, maskiner osv. Nu ska det börja igen... Nä fan heller att jag lägger mig platt på rygg o bli ***k****ad igen.
Myosotis
Det är bra Cilla, kämpa på! bravo.gif Mycket bra argument med giftet. Hoppas att de sanerar också och inte bara låter det vara.

När det gäller buller menar jag inte att förringa problemet, inte alls, jag hatar buller och tycker att tystnad måste få finnas! Skånes tystaste område ska exploateras och det kämpar vi emot, buller är ett av de starkaste argumenten. Men det gäller människor, inte nödvändigtvis djur. Lågfrekvent buller vet man inte hur det påverkar djurlivet, men vanligt buller stör djuren förvånansvärt lite. Många fåglar dras till bullrande industri tex för att de vet att mänsklig aktivitet till viss grad skyddar dem för predatorer. Så det enda jag riktar mig emot var att tanten i radio kallade buller för det värsta miljöproblemet när det är ett människors-hälsa-och-livskvalité-problem, hon satte återigen människor före naturen. Frågar man en göktyta eller ladusvala är det lantbruket och igenplanteringen som är värst, inte nåt buller. Nog om det, förlåt att jag avvek från ämnet.
theseraphim
Vad ska de göra där de skövlar skogen eller är det bara upprensning de gör? Glömde att fråga det först.
Olle A
Heja Cilla! bravo.gif Jättebra att prata med länsstyrelsen om att marken kan vara förgiftad av kemikalier, då kan de väl inte gärna röra om hur som helst. Är den lokala naturskyddsföreningen engagerad i vad som händer? Om inte, så är det bra om du pratar med dem också. Vet du om det har gjorts någon inventering i området och vad man i så fall har hittat? Våtmarker är ofta värdefulla miljöer för lite av varje (fåglar, lavar, mossor, insekter...) så är det någorlunda stort och ostört kan det mycket väl finnas skyddsvärda arter. Det är i alla fall värt att undersöka.

Olle
ängsvädd
Bra kämpat Cilla - önskar jag kunde hjälpa dig med något men har tyvärr ingen kunskap. Det finns något som heter Miljöbalken som väger mycket tungt, vet inte om den innefattar detta.

Här har fåglarna börjat häcka - verkligen helt vansinnig tid att röja i skog på.

Känner mig maktlös - har inga råd att ge sad.gif

Håller alla tummar frö att du lyckas stoppa detta!!!!!
Gossen Ruda
Att försöka stoppa en avverkning som redan hunnit långt är inte mycket lönt. För övrigt, jag vet ungefär när fåglarna börjar häcka och några ungar lär inte ha kläckts än. Möjligen kan det finnas enstaka bon med ägg men där lägger föräldrarna en ny kull snart. Bättre att röja nu än om ett par månader.
CillaM
Gossen Ruda: Fåglarna häckar, de har inte fått några ungar.

theseraphim: De bygger en väg upp i en skog där det sedan ska byggas lyxvillor, bara tomten kommer att kosta runt 1,5 miljon.

I skogen finns både det ena och det andra i växt- och djurliv, den är också helt orörd fram tills nu.

Har talat med Länstyrelsen idag igen och de tog omedelbart kontakt med ansvarige på kommunen som inte hade en aaaaaning om nåt. Ingen anmälan om markberedning verkar finnas och ingen anmälan om vattensäkerhet heller. Man slutar aldrig att förvånas över hur kommuner lyckas klanta till det.

Olle, ikväll ska jag tala med representanten för Naturskyddsföreningen. Mer info kommer.
theseraphim
Aha bostäder+väg...räkna inte med för mycket för ekonomi brukar gå före natur som regel.
ängsvädd
Sänder massor med styrkekramar till dig Cilla smiley_small_hug.gif

Bra kämpat av dig!

Häckningsperioden är ju en väldigt olämplig tid att röja! Ungar kommer inte att födas, föräldrarna mår dåligt med mera. Bättre att röja på vintern i så fall - men förhoppningsvis ska ingen röjning ske!

Heja Cilla bravo.gif
Olle A
Är skogen verkligen "helt orörd fram till nu"? Skogar som aldrig har sett en yxa trodde jag inte ens fanns i fjällvärlden, här är det värdefullt nog om den har naturskogskaraktär. Att det finns "både det ena och det andra i växt- och djurliv" stämmer nog, men för att vara trovärdig måste du kunna ge konkreta exempel. Helst på arter som är med på den nya rödlistan. Fick du tag i någon från Naturskyddsföreningen? Där kan det finnas folk som har kunskap om naturvärdena, annars tror jag att argumentet att inte gräva i mark som kan vara förgiftad väger tyngst nu.

Olle
Samsara
Heja Cilla, länsrätten är bra att vända sig till.

Man kanske ska be om en inventering av djurriket och växtriket där dem skövlar, kanske hittar en sällsynt växt eller djur. innocent.gif Så räddade vi en mosse i vår kommun, eller rättare sagt kommunen fick bygga upp mossen igen eftersom dem hann förstöra den under tiden inventeringen gjordes. Men vet inte om en inventering kan hjälpa där dem skövlar och jag vet faktiskt inte vilka som gör inventeringarna.
RitRat
Jättetråkigt med skogsskövling mitt i den mest hektiska tiden i naturen! Även om kanske inte fågelungar dör, förstörs ju fålars bobyggeplaner och eventuella redan värpta ägg.

Mitt tips som kommer här, hjälper inte den aktuella skogen ett dugg just nu, men på sikt kan det vara bra att klicka på Ett klick för skogen varje dag. Det är *några* skogar i Sverige som får leva vidare tack vare alla som klickar.

www.ettklickforskogen.se
Gossen Ruda
På uppgifterna som framkommit verkar det som om kommunen bara kör på vilket är fel. Har det gjorts någon Miljökonsekvensbeskrivning? Tycker det låter som om en sån borde ha gjorts.
theseraphim
Som sagt så tror jag knappast att kommunen kommer behöva överge sitt projekt för detta. Vägverket avverkar skog året runt likaså skogsbolagen och som tidigare nämnt, finns det inget rödlistat djur eller liknande så spelar det i regel ingen roll om fåglar lagt ägg eller inte.
CillaM
Denna tråd hade jag nästan glömt men nu när jag, och några andra som jag inte känner, har rört om lite i kommunens planer på byggnation så vill jag berätta att:

1) Ingen miljökonsekvensbeskrivning har gjorts, och länsstyrelsen har i efterhand inte heller krävt någon eftersom de anser att arbetet har en begränsad påverkan på miljön. Det finns dock en miljökonsekvensbeskrivning från ett närliggande område från 1999. Företrädare för Länsstyrelsen besiktigade platsen den 22 juni 2010, alltså i år. Prövningsavgiften betalades den 29 juni 2010. Däremot kräver länsstyrelsen att det är viktigt med en ytterligare våtmark för att rena dagvattnet innan det når badplatsen, vilket allt vatten i våtmarkerna och bäckarna i området gör, (och det var ingen vacker syn vid sjön innan Svevia gick på semester kan jag lova!)

2) Vid grävning och vid hantering av uppgrävda massor ska åtgärder vidtas så att grumling nedströms arbetsföretaget undviks. Risbädd måste användas (granris eller björkris för att begränsa utflödet av partiklar från våtmarken. Denna risbädd ska sedan tas upp inom 14 dagar för att inte partiklarna ska spolas ut i samband med kraftiga regn.

3) överskottsmassor från verksamheten bör planas ut eller fraktas bort. Får inte användas till utfyllnad eller andra naturliga svackor i landskapet, inte heller på naturliga betesmarker och våtmarker.

Däremot har Länstyrelsen inte nåt emot planerad våtmark samt omgrävning och rensning av diken under förutsättning att arbettena utförs enligt anmälan och att försiktighetsmåtten vidtas.

* våtmarken ska anläggas så långt som möjligt i torrhet och vattnet nedströms arbetet får inte grumlas.

* arbetet i vatten ska utföras då vattenståndet är lågt och fiskyngel och andra organismer (de måste mena grodyngel, min kommentar) befinner sig i ett mindre känsligt stadium av livscykeln.

* dammvallen till våtmarken ska ha en låg och flack form som på ett mjukt och naturligt sätt smälter in i omgivande landskap. Stränderna ska ges en oregelbunden form som gynnar växt- och djurlivet. Stränderna ska inte beklädas med torvjord eftersom denna kan vara erosionskänslig och utjämningsmagasinets vattennivå kommer att höjas och sänkas i samband med regn och snösmältning.

Några punkter emellan med vad som ska vara och inte vara och som sista punkt:

* Området ska dokumenteras med foton efter planerade arbeten genomförts och dessa ska skickas till länsstyrelsen.

Jag hade aldrig trott att jag, eller nån annan för den delen, skulle ha en möjlighet att stoppa hela den här skövlingen, men när kommunen gör uppenbara fel så måste man ändå säga ifrån. Och det här kostar kommunen mer än vad det smakar.

Och jag hoppas det smakar beskt som fan! devil.gif
Lokan
Duktigt gjort Cilla!!! bravo.gif
Olle A
Heja Cilla friskt humör!!! bravo.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon