sasssyy
Kanske något underlig fråga, kanske felplacerad men jag behöver lite hjälp.

Jag har en nära vän som fyller 35 till helgen, hon håller dessutom på att anlägga sin trädgård till sitt nybyggda hus så jag tänkte ge henne en buske, ett träd eller något annat som hon kan plantera i trädgården.

Sen vill jag att det ska ha ett syfte också... för drygt två år sedan förlorade hon sin syster, hon gick bort väldigt oväntat och de båda var väldigt nära varandra och jag skulle vilja hedra systerns minne lite. Därför undrar jag, ni som helt klart kan mer än mig om växtvärlden, finns det någon frukt (äpple kanske), buske (ros kanske) som heter just MARIA (som systern hette då)??????

Ev tänkte jag köpa tre vinbärsbuskar.. en röd, en vit, en svart för min väninna har tre flickor, en buske för varje tös.. eller är jag för pretentiös nu?? (jag vet att hon vill ha vinbär av alla de slag)
Åsa, mälardalen zon 2
Dessa växter hittar jag i SKUD som innehåller namnet Maria (troligtvis kan inte alla hittas i trädgårdsbutiken och de flesta kan nog behöva specialbeställas = man hinner nog inte få tag på dem till helgen)

1 Aglaonema 'Maria'
2 Argyranthemum (Madeira-Serien) Madeira Santa Maria Pink ('Oharo1240')
3 Berberis thunbergii 'Maria'
4 Calluna vulgaris 'Maria'
5 Clematis (Tidiga Storblommiga Gruppen) Franziska Maria ('Evipo008')
6 Clematis (Tidiga Storblommiga Gruppen) 'Maria Louise Jensen'
7 Clematis (Viticella-Gruppen) 'Maria Cornelia'
8 Crocus vernus 'Maria Stuart'
9 Cypripedium Maria grex
10 Daphne × schlyteri 'Lovisa Maria'
11 Gerbera × cantabrigiensis 'Ave Maria'
12 Hebe 'Maria'
13 Hyacinthus orientalis 'Anna Maria'
14 Hyacinthus orientalis 'Maria Theresia'
15 Iris (Intermedia-Gruppen) 'Donna Maria'
16 Paeonia lactiflora 'Maria Stuart'
17 Paeonia lactiflora 'Virgo Maria'
18 Paeonia peregrina 'Maria Antoinette'
19 Pelargonium × hortorum 'Viva Maria'
20 Prosthechea mariae (Ames) W.E.Higgins
21 Rosa (Moderna Buskros-Gruppen) Maria Renaissance ('Poulen010')
22 Rosa (Multiflora-Gruppen) 'Maria Liesa'
23 Rosa (Tehybrid-Gruppen) Maria Callas ('Meidaud')
24 Rosa × obovata 'Maria Graebner'
25 Rubus (Hallon-Gruppen) 'Maria'
26 Saxifraga × petraschii 'Kaspar Maria Sternberg'
27 Saxifraga × salmonica 'Maria Luisa'
28 Solanum tuberosum (Färskpotatis-Gruppen) 'Maria'

sasssyy
oookej.. ja potatis såg jag i listan och det går fetbort iaf *S*

De andra har jag knappt en susning om vad det är... kan man få ett tips på någon som inte är för annorlunda.. alltså en ganska vanlig, och inte allt för svårskött. Hon bor i Borås och odlingszoner och sånt spelar väl in lite.
Åsa, mälardalen zon 2
I SKUD finns allt registrerat som trädgårdsföretagen saluför idag och förut så det går nog inte att hitta något vanligare i trädgårdsbutiken. Databasen uppdateras i stort sett varje dag.

Det allra vanligaste i listan är nog potatisen och hallonet.

Det närmaste Maria man nog kan komma på fruktträd är nog äpplet Ingrid Marie
Ezereht
Clematis (Viticella-Gruppen) 'Maria Cornelia' är jättesöt! Den har jag länge velat ha. Viticella-klematisar är härdiga och lättskötta.

Den finns att beställa på hortogreen, tror adressen är www.hortogreen.com men du kan ju googla om länken är fel.

Sen en pion brukar ju också vara lättplacerat och de är oftast härdiga och lättskötta också.
Paeonia lactiflora 'Virgo Maria' doftar och är vit.

Det som är fint med vita blommor är på sensommaren i skymning när dom nästan "lyser" i trädgården smile.gif

Maria reisnassance-rosen är härdig till zon 3 ungefär. Jag bara gissar att Borås är okej, kanske behöver vintertäckas om man vill pyssla lite. Reinassance rosorna brukar vara jättefina. Maria är djuprosa/cerice.
KarinSKARA
CITAT (sasssyy @ 26-04-2010, 19:10) *
Hon bor i Borås och odlingszoner och sånt spelar väl in lite.

Utanför Borås finns ju Rångedala plantskola, i mitt tycke en av Sveriges bästa. Kanske du kan ringa dem om DU bor långt därifrån och höra vad de har i sitt sortement av "Maria"- växter. Ett presentkort dit skulle jag tro blir uppskattat.
ELLER Kanske ni hinner åka dit tillsammans, det kan bli en kul present med hemlig resa och då kan hon välja själv + att ni får en mysig stund för er själva. (Hon läser väll inte här whistling.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon