Motti
Köppte torvjord med kalk till trädgårdslandet är det fel ?har även hävt i torv och kogödsel eftersom joden har varit väldigt kompakt innan.Blev lite konfunderad över om man ska ha i kalkadjord ?
Piccante
Kalk gör nog ingen större skada men ingen nytta heller om du inte har sur mark och egentligen behöver kalk.
Motti
Den jorden vi startade med förra året var åkerjord med mycket sten i och tung så kanske det är bra med ett uns kalk i den ,bra att höra att det inte skadar i alla fall:)
Bassam
Hej
Kalk ändrar näring i jorden så växter kan inte suga fler näring som ( Fe - p ) så växter saknar näring även om det finns mycket i jorden.
H:Bassam
Preussen
CITAT (Bassam @ 27-04-2010, 01:07) *
Hej
Kalk ändrar näring i jorden så växter kan inte suga fler näring som ( Fe - p ) så växter saknar näring även om det finns mycket i jorden.

vill du skriva om det där Bassam så att alla förstår. Kalk ändrar inte "näring" i jorden, det ändrar ph, dvs surhetsgrad.
Bassam
Hej
Ja , de ändrade på näring också ,exempelvis Fe+++ som kan växter rötter suga blir Fe++ som växter rötter kan inte suga.
Motti
Kommer jag att få problem med min odling nu då ?kan man återställa PH värdet på något vis ?Man ska inte skicka gubben att köpa jord utan att vara med själv thumbdown.gif såg inte att det var kalk i jorden förän jag sammlade ihop de tomma säckarn,men vi har även tillsatt kogödsel och jord med torv i.
Preussen
CITAT (Motti @ 29-04-2010, 00:56) *
Kommer jag att få problem med min odling nu då ?kan man återställa PH värdet på något vis ?Man ska inte skicka gubben att köpa jord utan att vara med själv thumbdown.gif såg inte att det var kalk i jorden förän jag sammlade ihop de tomma säckarn,men vi har även tillsatt kogödsel och jord med torv i.

Troligtvis inte.
Aqvakul
Potatis är känsligt för högt Ph-värde (kalk) och för mycket kväve (gödsel).
Piccante
CITAT (Motti @ 29-04-2010, 00:56) *

ofta är det ganska lite kalk i färdigblandad jord och den späds ju dessutom ut om man blandar den med den befintliga jorden. Kalken kommer dessutom att lakas ut med tiden.
Motti
Alla svar låter betryggande ju :)det var inga stora mängder kalk som hamnade i landet,vi ska köra ner mer kogödsel så blir det nog bra till sist.Men enligt en del grannar här i byn som jag pratat med är det en del som slänger i kalk i sina grönsaksland ! fast inga stora mängder förstås.ja det blir att köra på och se vad det blir smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon