Ålgryte
26-04-2010, 22:38
I mitt första inlägg här på Odla (för två år sedan...

) frågade jag efter en för mig okänd vårblomma jag hittat i trädgården. Jag fick snabbt lära mig att den heter hundtandslilja.
Den har starkt marmorerade blad och syns i kanten på fotot. Är växten i mitten en släkting?
Hundtandslilja? Vad heter grannen som har mycket blanka blad och lila knoppar?
Lila knoppar
Gunilla T
27-04-2010, 07:16
Hundtandslijan till höger med marmorerade blad är Erythronium dens-canis och helt rätt - den i mitten på bilden är också en hundtandslilja. Det finns ju ett antal olika namnsorter men om den får gula blommor så gissar jag på Erythronium `Pagoda´ eller vita blommor så kan det vara Erythronium californicum `White beauty´ vit hundtandslilja.
Växten på den undre bilden är jag inte riktigt säker på men en gissning - en variant av Scopiola - dårört.
Den nedersta bilden är en lunddocka. Mycket vacker blomma.
mvh
inger
Jag tror inte att det är dårört utan fingertandrot (Cardamine pentaphyllos).
Olle
Gunilla T
27-04-2010, 08:14
Rätt Olle

det är en Cardamine!
Ålgryte
27-04-2010, 16:38
Tack för snabbt svar
Jag googlade på Cardamine och fick bra info hos
den virtuella floran. Har dock inte sett några "mörka löklika groddknoppar i bladvecken som faller av och gror till nya plantor". Får kolla noga...
Det svenska namnet tandrot syftar på den tandlikt knöliga jordstammen.

Både den vita och gula hundtandsliljan finns i rabatten. Är deras blad olika?
Gunilla T
27-04-2010, 17:42
Har för mig att bladen är väldigt lika, har dem båda i trädgården men de har inte börjat blomma ännu.
Såhär såg `Pagoda´ut i fjol när den blommade.
[attachment=49403:DSCN07100001.JPG]
Sollan A
28-04-2010, 07:18
Aaaah så bra! Nu vet jag vad jag har fått in i rabatten! Min fråga är nu: kan den sprida sig med t ex fåglar?? Jag har absolut inte planterat den utan den dök bara upp i fjol. Hundtandsliljan alltså.
Ålgryte
15-05-2010, 22:46
Jag hittar inga groddknoppar... Kan det vara en lunddocka? Vad heter den på latin?
Lila blommor.jpg Ang. hundtandsliljorna så blev det vita blommor hos de ljusa bladen och gula på de mörkare marmorerade
Hundtandsliljor.jpg
Din länk till den virtuella floran handlar om vår svenska tandrot, Cardamine bulbifera, som precis som artnamnet säger har groddknoppar. Jag tror inte att fingertandroten (Cardamine pentaphyllos) har sådana. Lunddocka heter Glaucidium palmatum, men en sådan är det inte.
Olle
Ålgryte
16-05-2010, 10:14

Tack Olle!
Då är det en Cardamine pentaphyllos som är granne med hundtandsliljorna!
Självsår den sig? Har inget minne av att jag sett den tidigare i rabatten...
PS Olle; Vilda pellisen växer lååångsamt, men är vid liv i sin plastkupa
Jag har inte Cardamine pentaphyllos, men skulle gissa att den självsår sig eftersom de flesta korsblommiga växter gör det. Har du Pelargonium inodorum under en plastkupa? Då är det nog för tätt för att den ska växa ordentligt. Jag har mina i krukor utan något över, och de växer alldeles utmärkt.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.