olivkrukan
26-04-2010, 23:06
Hej!
Vi har ett gammalt plommonträd som ger rikligt med plommon men har tenderat att erbjuda mängder av bladlöss också. Har hört om diverse tips om att plantera någon växt intill (minns ej vilken). En annan åtgärd är tydligen att borsta bort mossan på stammen. Jag har ingen aning vad jag skall testa. Spruta såpvatten hjälper inte heller. Tacksam för hjälp.
Hälsningar Olivkrukan
Hej
Spruta såpvatten kan hjälpa men du behöver göra flera gångar plus om du sprejar kalt vatten med högtryck plus du kan spreja blandning (vatten + stark peppar ). Obs du kan koka stark paprika sen du kan sila sen du kan ta några cm volym från dom blanda med vatten och spreja ,du ska fråga hur mycket paprika , det spelar inte viktigt roll på grund att det är naturliga bekämpning.
H:Bassam
När jag planterade vårt Opal då fick det massor av bladlöss de första två åren, sedan har det inte haft några större angrep alls.
Det jag gjorde var att använda vattenslangen, men det var ju bara en akut åtgärd. Jag tror att trädet blev angripen för att det höll på att etableras och fortfarande var svag. Kan det då vara att ert plommonträd är försvagat, då skulle kanske lite gödsel kunna hjälpa för att stärka trädet. Men det är bara lösa tankar som jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.