Full version: Nybörjar hjälp
realitybites
Hej!
Jag letade runt efter en tråd men beskrivning för nybörjare och då menar jag nybörjare.
Jag undrar om någon erfaren skulle kunna hjälpa till med en sådan beskrivning?
Det jag söker är en beskrivning från början.
Hur man sår?
När planterar man om sticklingar och i vilka krukor?
Hur ofta planterar man om?
Vad är tjuvar?
vattning o.s.v?

Skulle vara evigt tacksam då jag känner att jag skulle behöva en handbok för "idioter" när jag nu fått upp mina efterlängtade sticklingar.

hej från reality
DykUnderYtan
Lättare att svara på dina frågor om man vet vad det är du ska så.

Själv lusläste jag och följde anvisningarna på fröpåsen (i alla fall i början), det kommer man ganska långt med. Har jag inte hittat nog på påsen så är internet fantastiskt.

Kanske har någon annan tips på någon övergripande "handbok" när det gäller sådder.

blomkronan
OJ böcker finns det gott om!!!! ett tips är att du tar dig en stund på biblan där kan du ju bläddra i böckerna och skumläsa... eller låna hem.

När jag var nybörjare (är väll det fortfarande!!) Att läsa och lära om odling, tar aldrig slut... det har jag märkt.
Man kan läsa och lära sig hur mycket som helst sweatingbullets.gif

Vad vill du odla? Blommor eller grönsaker. Är det grönsaker kan jag rekommendera böcker av lena Israelsson
Jag har hennes bok Köksträdgården en tjock bok som det står ALLT i biggrin.gif nu har hon kommit ut med en ny bok jag vet inte om den har samma namn.

Hur man sår?
Det är ju olika beroende på vad du ska sätta.
I regel sätter man fröna tre ggr djup, mot fröets storlek. Vissa ska ligga på ytan vissa ska täckas med jord.
När planterar man om sticklingar och i vilka krukor?
Vilka sticklingar pratar vi om? pelargoner kan du ta sticklingar av hela året i stortsätt. Syrener i juni, boxbom runt midsommar, häckväxter på hösten, klematisstickllingar i maj-juni
Hur ofta planterar man om?
Beror oxå på vad! gurka och lucktärt planterar man inte om.. deras rötter är så känsliga, medans tomater kan man plantera om många ggr innan man planterar ut.
Vad är tjuvar?
Tjuvar sitter på tomaterna, de små skotten som kommer fram mitt på "stammen"
vattning o.s.v?
Vattning, beror på växt och väder....

Grunden finns förstås... och som DykUnderYtan säger... det står på påsarna.

Det var väll inte det svaret du ville ha... wink.gif lättast hade ju varit om det fanns svar på dina frågor...
realitybites
nej precis dessa svar jag ville ha. och tack för bok tipsen.
jag odlar bara grönsaker på min inglasade balkong
men nu ställer jag mina lite dumma frågor smile.gif

jag har drivit upp små sticklingar i ett litet plast drivhus men nu börjar gurkan bli för hög så jag undrar om jag ska plantera om dem i en stor kruka?
om de nu är känsliga kanske direkt i den stora?

vad menas med att binda upp gurkan?
de är så tunna och rangliga just nu.
hur stor är "stor kruka" som det står på frö påsen till tomatoch gurka?

tack på förhand

blomkronan
Ja, du kan plantera ner den i en stor kruka på en gång... men det bästa är att plantera ner den med krukan!
Men nu har du nog "fel"kruka till din gurka. Sök i trådarna om gurka här på odla. Åsa visar hur en gurkkruka ska se ut.

Gurkans "hals" är känslig mot fukt, så det bästa är att plantera ner hela krukan och lämna en kant på 2-3 cm ovan jord då kan man vattna i den stora krukan och halsen står skyddad mot vätan. wink.gif vet inte om du förstod vad jag menade men sök i trådarna så kommer du hitta både bilder och svar.

Stor gurka??? jag vet inte vad dom menar, men du kan låta gurkan växa fritt på golvet om du vill smile.gif annars är det bara att bilda upp den då den har kommit en bit på golvet, så du kan vänta ett tag med att bilda upp den.

När du skriver "sticklingar" menar du sådder då? eller sticklingar.
Sticklingar är när man klipper en bit från en befintlig planta och sätter i jorden utan rötter, som det sen kommer rötter på.
katah
Att binda upp gurkan:

bind fast en snöre på taket ovanför gurkan och gör en lös ögla runt gurkan längst ner.
sen är det bara vira gurkan runt snören , den brukar klättra sen själv, men
ibland behöver man hjälpa lite så att den inte börjar växa mot solen .

En bra bytta till gurkan är faktiskt lite större en vanlig hink, typ 20 liter har jag .

Spruta gurkan ofta med vattenduch, om det är varmt och torrt ,
får den lätt spinn.
Jag odlar i sandhinkar och har upplevt att gurkan trivs bättre där, men
det är lite överkurs wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon