tepa
Hej

Visst går det väl lika bra med torrjäst som vanlig jäst när man lagar mjöd? Hur mycket torrjäst till 4 liter ?

Hälsn Tepa
ingrids
Min erfarenhet av vanlig jäst till brygd är rätt dålig - gjorde ginger ale och blev aldrig av med jästsmaken sick.gif Det finns ett torrjästgranulat som man kan köpa på hälsokostbutiker som jag sett rekommenderas till dricka, men jag har inte provat det själv. Däremot gjorde jag en sats vildjäst som jag ska använda för en ny omgång ginger ale, testade att jäsa bullar med den och det tog en herrans fart smile.gif
tepa
Hej

Nu har jag fixat mjöden med torrjäst. Hällde på flaskor i morse. Inte smakat med det blir säkert bra, tack Ingrids.

Hälsn Tepa
Överbölingen
En fullständigt galen tanke for mellan öronen. Mjöd nu? Men jag tänkte på mumma och glögg.
Iskall glögg med krossad is i sommarvärmen är ju inte alls dåligt. Och lite kryddvariation på mumman så blir det en hälsodryck i solgasset. Jag filtrerar dock alltid innan lagring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon