Har ni något tips på låga buskar/växter som breder ut sig så att ogräs får svårt att växa. Vi har någon meter mellan garage och väg som vi skulle vilja ha så underhållsfritt som möjligt. Växterna bör dessutom vara tåliga eftersom att solen ligger på, dvs klara torka, och under vinterhalvåret så kan det bli en eller annan snövall som skottas upp på dem från trottoaren.
Tacksam för tips!
KarinSKARA
27-04-2010, 09:10
Inga buskar klarar stora snömängder som hastigt kastas på dem. Är man bara lite försiktig så klarar sig nästan alla.
Ölandstok//Dasiphora fruticosa//Potentilla fruticosa
är rätt tåliga och finns i massor av färger och storlekar. Håller undan ogräs rätt bra tycker jag, framförallt om man inte tar bort "böset" som ramlar ner från dom. Går också lätt att föryngra och hålla på "lagom" storlek.
lenaandersson
27-04-2010, 10:47
Stephanandra kan jag rekommendera i sådant fall den finns i högre och lägre variant och breder ut sig på brädden och blir ett tätt snår med tiden.
Tjockepoffa
27-04-2010, 11:41
Läste precis själv om Rosenginst.
Vet inte så mycket om den, men en väldigt lågt växande och bredd buske.
Vacker tycker jag.
Hej
Jag såg krypande tall som fungera bra.
H:Bassam
H Anders
27-04-2010, 19:54
Vi har plymspirea längs en vägg. Den kommer snabbt upp ur marken, blir 1,5m hög och täcker helt marken under den. Det finns inte ett spår av annan växtlighet under. Eftersom det är en perenn så gör det inget att det kommer snö på den.
Vi vattnar den mycket sällan och den behöver inte beskäras mer än att man tar bort de gamla vissna grenarna på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.