Pensum
[attachment=49396:b_nor.JPG]
Hej hej!
Jag är ny båda på det här forumet och som aspirerande balkong-trädgårdsmästare...*ler*

Jag har nyligen satt en massa frön av olika sorter på förodling i mitt fönsterbläck och nu har alla utom 1 kruka med paprika börjat komma upp så smått.

Det jag undrar är, vad är nästa steg? Hur går jag till väga och vad behöver jag?

Det jag odlar är Dill och Gräslök på sådanna där frömáttor man kan köpa på plantagen, Brytbönor,Smultron (Rugen), Morot(Nantaise2), Paprika(Californian wonder), Tomater(Tiny Tim) och Blåbär(North Blue)...

Ett misstag jag gjorde, dum som jag är var att ordna iordning varsinn kruka å slänga ner ALLA tomat och smultron fröna tillsammans(alltså en sort i vardera kruka)....nu har ju då alla börjat komma upp ur jorden å jag antar att jag måste plantera om alla så de får en kruka var? Hur länge kan dom stå ihop i samma kruka utan att må dåligt? å hur många kan man ha per kruka? Jag kan inte ha alla 20 skott i varsin kruka då får vi ju inte plats på balkongen sen...hehe

Jag läste också nått om att tomaterna behöver näring? Vad för sorts å hur mycke å behöver de andra plantorna också det?

Undrar också om det är bäst att vattna sånna här små plantor uppifrån med sprayflaska eller hälla vatten i fatet under, eller hälla vatten där uppe?

Min tanke är väll att så småningom flytta ut plantorna på min inglasade balkong där dom har lä och em/kvälls sol....ska jag tänka på nått speciellt då å när ska jag flytta dom dit?

Tillslut, finns det nån som har nått bra tips om någon bok för oss som planterar ätbart på balkonger?

Hoppas nån vill ta sig tid att hjälpa mig lite...
//Cicilia
Tinaochdag
Jag är ingen expert men de år jag odlat tomater har jag sått ett par frön per kruka och sen klippt av den som varit klenast för att slippa planera om. Alternativet är att plantera om så du får en planta per kruka så de får livsrum att utvecklas. Jag skulle göra det på direkten. Näring har inte jag gett dem för de har då fått planteringsjord och där finns en del näring. Lycka till!
JRo
Generellt brukar det vara dags att skola om dem då de första riktiga bladen (dvs de som kommer efter hjärtbladen) börjar visa sig. Tomaterna behöver ganska mycket plats, ungefär en planta i en ordinär hink. Förra året satte jag tre Tiny Tim i de där mjuka planteringspåsarna prån IKEA (ca 50 cm i diameter) och det var nog lite för trångt..).
Hade jag varit i dina skor så hade jag redan nu funderat på hur mycket jag får plats med senare och helt enkelt nypt bort överflödet (kanske med ett par plantors marginal) eftersom du får starkare och finare plantor ju mer plats de får. Om de måste konkurrera om ljust blir de lätt långa och rangliga.
Näringen i din planteringsjord som du använder vid omskolningen räcker åtminstone de första 3-4 veckorna, sedan kan du börja ge näring.
Preussen
om tomatodling kan du läsa lite här och här.

Paprikaplantorna ska du ta och skola om i en större kruka. Ju fler gånger du krukar om desto bättre. Nu vet jag inte när du sådde dina paprikor men det låter som du sådde dem i mitten av mars. Det kan vara lite kämpigt att få frukt på så sen sådd utan att ge extra belysning på dem. Har du ett lysrör eller en lågenergilampa så ge dem belysning nattetid. Utan extra ljus blir tomater och paprika lätt rangliga men paprikan vill ha det varmare än tomtaen.
Alla växter behöver näring. Beroende av vilken jord du anväder så kan det funka bra med sådan flytande näring man ger vanliga krukväxter. Vatten kan du ge underifrån på fatet men låt det inte stå för länge så att det surnar.

lycka till
Mickebombom
Hej

Bästa tipset är nog att ägna ett antal timmar här på odla.nu ...i forumet finns svar på det mesta, jag lovar

/Micke
Pensum
Hej allihopa å tack så hemskt mycke för de tips jag fått...

Jag satte alla mina frön samtidigt och det var faktist inte mer än 2 veckor sedan så ca den 12 april.... hopas det kan bli lite frukt på paprikan endå... övervintrar den till nästa år annars?

om paprikan vill ha det varmare än tomaten ska man då ha den i fönstret precis eller blir det för varmt?

Jo nu har jag en liten fundering med.... i min dill kruka har det kommit nått hemskt gult på jorden på ett speciellt ställe.... vad kan det vara? Mögel eller?....Jag lägger in bilder i mitt alum så ni får se.

vad tycker ni föressten om min balkong sedan när jag väl ska flytta ut dom? Det är ju som sagt inte alls så mycket sol på den på dagen.... kan dom stå där ute endå?....Just nu har jag bara blåbärs busken där ute....På tal om det bör man ge blåbärna näring med?

Ne nu får jag kanske ta mig iväg å handla lite näring åt mina små bebisar....*ler*...
kanske ska ta upp akvariumet från källaren med... kan man ju ha lysrörslampan på så d får extra ljus....
Preussen
CITAT (Pensum @ 28-04-2010, 09:38) *
Hej allihopa å tack så hemskt mycke för de tips jag fått...

Jag satte alla mina frön samtidigt och det var faktist inte mer än 2 veckor sedan så ca den 12 april.... hopas det kan bli lite frukt på paprikan endå... övervintrar den till nästa år annars?

om paprikan vill ha det varmare än tomaten ska man då ha den i fönstret precis eller blir det för varmt?

Jo nu har jag en liten fundering med.... i min dill kruka har det kommit nått hemskt gult på jorden på ett speciellt ställe.... vad kan det vara? Mögel eller?....Jag lägger in bilder i mitt alum så ni får se.
vad tycker ni föressten om min balkong sedan när jag väl ska flytta ut dom? Det är ju som sagt inte alls så mycket sol på den på dagen.... kan dom stå där ute endå?....Just nu har jag bara blåbärs busken där ute....På tal om det bör man ge blåbärna näring med?

Ne nu får jag kanske ta mig iväg å handla lite näring åt mina små bebisar....*ler*...
kanske ska ta upp akvariumet från källaren med... kan man ju ha lysrörslampan på så d får extra ljus....

akvariumet blir kanon. sätt något under plantorna så att de kommer närmare lysröret och ha ljuset på dygnet runt.

du kan övervintra din paprika. använd sökfunktionen här på odla för det är en väldigt vanlig fråga. när det gäller värmen så kan du ha både tomat och paprika i fönstret, det var mer om du skulle ha dem under belysning. kör du dem nu under lysrör i akvarium så behöver du inte oroa dig för något.

gällande dillen så är det inget farligt som är i jorden. peta bort det och låt jorden bli lite torrare till nästa gång du vattnar.

lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon