[attachment=49396:b_nor.JPG]
Hej hej!
Jag är ny båda på det här forumet och som aspirerande balkong-trädgårdsmästare...*ler*
Jag har nyligen satt en massa frön av olika sorter på förodling i mitt fönsterbläck och nu har alla utom 1 kruka med paprika börjat komma upp så smått.
Det jag undrar är, vad är nästa steg? Hur går jag till väga och vad behöver jag?
Det jag odlar är Dill och Gräslök på sådanna där frömáttor man kan köpa på plantagen, Brytbönor,Smultron (Rugen), Morot(Nantaise2), Paprika(Californian wonder), Tomater(Tiny Tim) och Blåbär(North Blue)...
Ett misstag jag gjorde, dum som jag är var att ordna iordning varsinn kruka å slänga ner ALLA tomat och smultron fröna tillsammans(alltså en sort i vardera kruka)....nu har ju då alla börjat komma upp ur jorden å jag antar att jag måste plantera om alla så de får en kruka var? Hur länge kan dom stå ihop i samma kruka utan att må dåligt? å hur många kan man ha per kruka? Jag kan inte ha alla 20 skott i varsin kruka då får vi ju inte plats på balkongen sen...hehe
Jag läste också nått om att tomaterna behöver näring? Vad för sorts å hur mycke å behöver de andra plantorna också det?
Undrar också om det är bäst att vattna sånna här små plantor uppifrån med sprayflaska eller hälla vatten i fatet under, eller hälla vatten där uppe?
Min tanke är väll att så småningom flytta ut plantorna på min inglasade balkong där dom har lä och em/kvälls sol....ska jag tänka på nått speciellt då å när ska jag flytta dom dit?
Tillslut, finns det nån som har nått bra tips om någon bok för oss som planterar ätbart på balkonger?
Hoppas nån vill ta sig tid att hjälpa mig lite...
//Cicilia