skogstroll
Min kisse är en riktig jägare hon... Kattlucka är ju en bra grej men den skiljer inte på möss och katter, och så fort vi öppnar luckan så får man gå upp vid 3 på natten och jaga råtta. Några tips på hur man kan göra för att slippa eländet men ändå behålla kattluckan? Är hon inne på nätterna så kommer hon och jamar för att gå ut vid 3-tiden så det är nästan samma elände... vill sova hemma och inte på bussen.... d010.gif

*Stintan*
Du måste ha missuppfattat det där. Det är ju katten som ska jaga råttan inte du crazy.gif giggle.gif

Har aldrig släppt ut katten på natten. Sen när vi skaffade kattlucka så började hon knalla ut även nattetid men då vaknade jag av att luckan slog igen så den fick vara stängd på på natten och öppen på dagen bara. Katten hade ju ändå låda att gå på. Hade aldrig något annat otyg än grannkatten som kom in genom luckan en gång men han for ut fortare än blixten när han upptäktes.

Så om nu inte katten behagar ta råttan så är det nog bara att hålla luckan stängd på natten och låta lilla misse jama eller så tar du fram råttfällan, laddar den med godis och placerar den under en låda som du gjort en liten ingång i och som katten inte kan välta eller flytta på och hoppas på fångst någon morgon.
Peztis
Vi hade också funderingar på att skaffa lucka när vi flyttade till huset.
Men vi misstänkte att det där med jaktbyten kunde skapa problem för oss så vi har avstått... Och eftersom vår ena katt är en riktigt duktig jägare och gärna kommer hem och visar det för oss så var det definitivt ett klokt beslut. Hon sätter sig vid ytterdörren och vrålar med bytet i munnen så man hör på en gång att nu öppnar vi INTE dörren för då har vi en fågel, sork, mus, harunge eller ekorre inne - levande eller död.
En kompis vaktade ett hus under sommaren där katten var hemma och luckan öppen. Hon var innerligt trött på att skrapa ihop både fåglar och möss!
malarmaster
har också kattlucka sedan 4 år tillbaks o den är olåst dygnet runt.har 2 katter(bröder) o har inga problem med möss,jaktbyten eller liknande.visst hör man ibland att de går ut eller kommer in nattetid men egentligen inget som stör mig . då är det värre att bli väckt 3 på natten för att matskålen är tom.Bara att stiga upp. Ulf
skogstroll
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2010, 15:03) *
Du måste ha missuppfattat det där. Det är ju katten som ska jaga råttan inte du crazy.gif giggle.gif

hehe jag får nog jaga..... hon lever rullan inomhus med sina råttor som är vettskrämda... så det är lite svårt att sova om man säger... råttfälla är väl knappt nån vits att ha eftersom jag bor ute i busken och råttor finns miljoner av... nä ett råttfilter på luckan vore en bra uppfinning! Låda vill jag helst inte ha med tanke på hur det luktar, skötsel osv.. annars är hon rätt bra på att gödsla clematisen utanför whistling.gif hon älskar att smaska råttor och fåglar men hon vet vad jag tycker om att få in dem så hon gnäller inte för att komma in med dem sweatingbullets.gif sommartid kan hon ju vara ute på natten men när det är smällkalla vintern är det lite värre.
Gossen Ruda
Hmm, tar sig råttorna in själva eller blir de hjälpta av katten? Är det det senare hjälper det nog bara att hålla luckan stängd. Kommer de in själva så hjälper nog en hög tröskel. Men är det så svårt att få katten att fatta att den inte får gå ut på natten? Ge f-n i att öppna, nån gång lär den sig. Om katten släpar in byten så undrar jag om man kan göra en kattlucka med handtag som den måste hålla i med munnen för att komma in. Svårt att ha ett byte i munnen samtidigt. Vi icke-kattägare slipper många bekymmer även om skitande grannkatter kan ställa till med vissa problem.
Peztis
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 21:32) *
Hmm, tar sig råttorna in själva eller blir de hjälpta av katten? Är det det senare hjälper det nog bara att hålla luckan stängd. Kommer de in själva så hjälper nog en hög tröskel.

De får hjälp...

Men är det så svårt att få katten att fatta att den inte får gå ut på natten? Ge f-n i att öppna, nån gång lär den sig.

Lovar dig, det finns vansinnigt tjatiga och envisa katter... men jag håller med, NÅGONGÅNG bprde de väl lära sig!!!

Om katten släpar in byten så undrar jag om man kan göra en kattlucka med handtag som den måste hålla i med munnen för att komma in. Svårt att ha ett byte i munnen samtidigt.

Åh! Det skulle jag vilja se!!! En katt som med en stadig tass på bytet (de är ju inte alltid döda bara för att de sitter fast i munnen på katten!) försökandes få upp luckan med munnen för att lycklig få komma in och ta emot berömmet! biggrin.gif

Vi icke-kattägare slipper många bekymmer även om skitande grannkatter kan ställa till med vissa problem.

Vi kattägare delar så gärna med oss! biggrin.gif
Gossen Ruda
biggrin.gif laugh.gif
malarmaster
innan jag skaffade (fick) katter drunknade både jag o grannskapet i möss.rekordet är 7 möss per dag i fällorna o ett ständigt krafsande o spring i trossbottnen.2 katter löste problemet på några månader o inte bara mina problem ,de håller nere populationen även hos grannarna.i huset är det numera tyst o lugnt .visst gräver de ibland i rabatterna särskilt när det är nyluckrat o nysått men det får man förlåta.just nu ligger busarna o sover framför dataskärmen o sprider lugn o trivsel.livet utan katt,det finns inte. Ulf
skogstroll
Hmm, tar sig råttorna in själva eller blir de hjälpta av katten? Är Om katten släpar in byten så undrar jag om man kan göra en kattlucka med handtag som den måste hålla i med munnen för att komma in. Svårt att ha ett byte i munnen samtidigt. Vi icke-kattägare slipper många bekymmer även om skitande grannkatter kan ställa till med vissa problem.

ja jag var ingen frivillig kattägare men vad gör man när en övergiven liten kattjej inte har nånstans att ta vägen... gillar inte heller kattbajs...

och... jo mössen får "hjälp" sick.gif -cry-.gif ... Hon är inte så snabb i huvudet heller så jag vet inte om hon skulle fatta en sån grej som ett handtag giggle.gif Fast det kanske kan tåla att provas, om det funkar ska du få en fin present biggrin.gif skiter gör hon i mina rabatter... vilket ju clematisen verkar uppskatta i alla fall... nu är det ju sommar så då kan hon ju vara ute utan att lida men när det är vinter o kallt är det svårare.
PeterDeleter
Varför inte en elektronisk kattlucka som du ställer in på enbart släppa ut katten men inte in? Får den lära sig att väl ute får den stanna kvar tills du behagar masa dig upp.
skogstroll
ahaa ja det låter ju finurligt... tummenupp.gif
Peztis
Skulle inte funka hos oss då vårt kattkräk vill springa ut och in med fem min mellanrum om möjlighet fanns.
*Stintan*
Det finns kattluckor som går att låsa åt ena eller andra hållet eller båda för den delen.
Meriona
Ojoj tänk om missen kommer i full fart och det blir tok-stopp! blink.gif
Motti
När vi bodde i villa på det andra stället så kom Helge (katten) alltid hem med sina fångster,kul !när vi skulle sälja huset,dagen innan visningen satt gubben och jag och kolláde på TV när jag såg något i ögonvrånen "MUS" herre gud fear.gif ja ni kan ju tänka er hur de evevtuella husköparna skulle reagerat om de hade set en mus kila runt på golvet på visningen giggle.gif Gubben och jag jagade runt med sopkvast i en timma men vi fick ut den efter många om och men genom ytterdörren!så visningen av vårt hus var alldeles normal:)Sen vi flyttade ut på landet bär han aldrig in en endaste mus utan håller sig ute med dom.Kattlucka har vi men den ligger i garaget oöppnad i sin kartong,Helge kommer alltid in på kvällen han vet vad som gäller.Just nu ligger han i min säng och väntar på Matte den lille "skrutten"Katter är väldigt smarta men bara på sina egna villkor;)
Whiskuchi
http://www.quantumpicture.com/Flo_Control/flo_control.htm Om man vill ha en avancerad lösning coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon