ryss_борис
Hallå där!

Vet ju inte riktigt om den här tråden hamnade i rätt avdelning, men om inte så får väl nån moderator flytta den.

Planterade helt enkelt ett apelsinfrö nu för två veckor sedan och undrar om det är möjligt att få ett träd som bär frukt innan hösten confused.gif

Nej, haha bara skojar. Nu till frågan. Har haft trädet i kruka i flera år, (8-9 kanske) och trädet är väl, tja, över en meter iaf. Vet att det beror på frö osv om det är möjligt att få det i blomning, men åldersmässigt kan det gå eller?

En fråga till: Är det lönt att beskära trädet? Alltså, kommer det växa bättre utav det, och rent av få fler sidoskott?

lenaandersson
Min kompis satte en kärna när vi var barn, nu är trädet 40 år och står i en vinter trädgård och mår prima men blommar och ger frukt gör det inte.

och visst kan du beskära.

men hoppas på frukt kan man nog inte dom första 40 åren kanske.

Den som lever får se vad ditt träd kommer göra i fram tiden.
oliv
Jag har två apelsinträd från kärna. De är runt 15 år och har inte blommat. De senaste åren har de fått vintervistelsen i ca 8 grader vilket nog ökar chansen att få blommor. Men jag har läst att just apelsiner kan vänta upp till 20/30 år tills de blommar. ohmy.gif Citroner kan tydligen gå snabbare (5 år?).

Angående beskärning: jag beskär mina så att de får en fin trädform (de är ca 1,5-2m).

Men jag gläds åt mina träd även utan blommor. biggrin.gif

Jag såg inte ditt inlägg, Lena, men 40 år! Nå ja, som sagt så är det mycket dekorativa träd i alla fall... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
både apelsin och citron tar långtid på sig innan dom blommar. man ska faktiskt inte klippa dom så mycket. om man vill att dom ska blomma, utan det är bättre att växten själv får utvecklas i sin egentakt. dock så tar växten ingen skada alls att klippas. om man kan forma och klippa hur man vill egentligen. det bästa är nog att man bygger upp den först och sedan låter den växa som den själv tycker.

hur lång tid det tar skiljer från ca 10år till över 50år. andra arter tar mindre tid på sig. exempel lime kan börja blomma redan efter 3-5år. och grapefrukt kan ''testa''blomma redan efter första-andra året (dock dessa testblommor saknar delar för att få frukt). därefter så återgår den till att bli juvenil utan blommor.

en annan sak att den inte blommar men har åldern inne är;
1 att man klipper in den för hårt för ofta.
2 för lite utrymme om rötterna
3 fel skötsel alt fel klimat/miljö.

exempel i sverige kan en del växa bra men få svårt att blomma av att sommaren är sval. dessa är det bättre att odla i växthus.
Elohim
Jag har också ett apelsinträd i kruka, som är ungefär 20 år gammalt. Växer och frodas, men inga blommor eller frukter. Läste någonstans för länge sedan att apelsiner kräver att stå svalt (12° C) och ljust i någon månad för att blomningen ska inledas. Om detta stämmer vet jag dock inte..
Alexander-VG-zon3
apelsin kan triggas igång att blomma efter en svalareperiod, dock måste övriga saker också klicka så att den bildar knoppar och blommar. men har man gamla plantor så kan man ju testa olika saker för att få den till att blomma exempel då att placera den svalt men frostfritt under vintern. ibland kan citrusar också triggas igång av en lättare torkperiod (mest tropiska arter som blommar efter att torkperioden är avslutad).

köper man ympade plantor eller stiklingsförökade så får man ofta inga problem med blommor, då dom oftast blommar villigt.
ryss_борис
CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 12:27) *
apelsin kan triggas igång att blomma efter en svalareperiod, dock måste övriga saker också klicka så att den bildar knoppar och blommar. men har man gamla plantor så kan man ju testa olika saker för att få den till att blomma exempel då att placera den svalt men frostfritt under vintern. ibland kan citrusar också triggas igång av en lättare torkperiod (mest tropiska arter som blommar efter att torkperioden är avslutad).

köper man ympade plantor eller stiklingsförökade så får man ofta inga problem med blommor, då dom oftast blommar villigt.

Det lät ju inte riktigt bra, det där med åldern, svalare perioder osv.. Men du, är det teoretiskt sett möjligt för mig att ympa in grenar från ett träd som ger frukt till mitt lilla träd? confused.gif

Har ärligt ingen aning, då jag inte är så kunnig inom växter..
ryss_борис
har ju iof ett citronträd också, Dock är det extremt litet (snart 2 år), kanske främst pga av att jag vägrat byta kruka till den tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 12:59) *
Det lät ju inte riktigt bra, det där med åldern, svalare perioder osv.. Men du, är det teoretiskt sett möjligt för mig att ympa in grenar från ett träd som ger frukt till mitt lilla träd? confused.gif

Har ärligt ingen aning, då jag inte är så kunnig inom växter..

ja det går att ympa in grenar/skott som du tagit från redan blommande apelsiner.

här är lite länkar som du kan läsa om det

http://www.ehow.com/how_4515363_graft-orange-trees.html

http://www.treehelp.com/trees/citrus/propa...by-grafting.asp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ympning

http://www.blomstercentrum.se/Utomhus/Beskarning/ympning.htm

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 13:05) *
har ju iof ett citronträd också, Dock är det extremt litet (snart 2 år), kanske främst pga av att jag vägrat byta kruka till den tongue.gif

det får du nog fart på om du byter kruka (ny jord - luckerjord me dlågt ph) och sedan under sommaren ger den näring ca 2-4gånger per månad (de månader som den växer) efter augusti slutar du att ge näring.
nadde
Min mormors bror tog en kärna från en apelsin som nu blommar och ger apelsiner. Men jag tror att det är ett gammalt träd tongue.gif
KRT
CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 12:27) *

Kan man sticklingföröka citroner och i så fall hur? Jag köpte ett citronträd på IKEA för kanske 10-15 år sedan(men det var ganska stort redan då och hade små frukter, troligen ympar på något sätt) och det är nu ca 1 m högt och blommar villigt och bär frukt (dock VÄLDIGT sura citroner). Det står i ett uterum med frostvakt och verkar trivas ganska bra. Hade varit kul att ta en stickling eftersom det är ett träd som vi vet bär frukt och är fertilt......

ryss_борис
Tack flaxarn.

En fråga till bara. Skulle det gå att istället för att plantera om citronplantan att beskära dess rötter? tongue.gif har ingen aning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 27-04-2010, 18:05) *
Kan man sticklingföröka citroner och i så fall hur? Jag köpte ett citronträd på IKEA för kanske 10-15 år sedan(men det var ganska stort redan då och hade små frukter, troligen ympar på något sätt) och det är nu ca 1 m högt och blommar villigt och bär frukt (dock VÄLDIGT sura citroner). Det står i ett uterum med frostvakt och verkar trivas ganska bra. Hade varit kul att ta en stickling eftersom det är ett träd som vi vet bär frukt och är fertilt......

ja det går att sticklingsföröka alla citrusar, dock det är inte alltid dom rotar sig. men plantera sticklingen i lucker/sandig jord utan så mycket näring. placera sticklingen varmt och ljust (inte i stekandesol). håll lättfuktig. kan vara fördel att använda sig av rotningshormoner/sticklingshjälp (tror att det finns att köpa på hos impecta). sticklingen ska vara lite förvedad nertill.

de flesta man köper är ympade antigen på en rot eller i toppen.

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 18:15) *
Tack flaxarn.

En fråga till bara. Skulle det gå att istället för att plantera om citronplantan att beskära dess rötter? tongue.gif har ingen aning.

jag brukar inte beskära rötterna på citrusar när jag planterar om dom. beskär man för hårt kan det gå illa av att man klipper veck för mycket rötter. men lite lätt rotbeskärning funkar säkert.
ryss_борис
Ska nog plantera om citronen imorn, låta den växa ordentligt under sommaren, och sen ta och ympa in nåt skott från den på apelsinträdet biggrin.gif

Det här med ympning verkar ju förjävla roligt. Tänk att ha ett t.ex. ett äppelträd med en massa olika äppelsorter biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 23:24) *
Ska nog plantera om citronen imorn, låta den växa ordentligt under sommaren, och sen ta och ympa in nåt skott från den på apelsinträdet biggrin.gif

Det här med ympning verkar ju förjävla roligt. Tänk att ha ett t.ex. ett äppelträd med en massa olika äppelsorter biggrin.gif

ja det är roligt med ympning även om jag själv inte gör det så mycket (hade det dock i skolan).

japp äpple och päron med olika sorter finns redan att köpa (om man vill köpa alltså) dom kallas familjeträd. oftast är det 3-6sorter per träd som mognar olika tider och som kan pollinera varandra. men det kan vara roligt att testa själv också.
ryss_борис
CITAT (flaxss @ 28-04-2010, 09:56) *
ja det är roligt med ympning även om jag själv inte gör det så mycket (hade det dock i skolan).

japp äpple och päron med olika sorter finns redan att köpa (om man vill köpa alltså) dom kallas familjeträd. oftast är det 3-6sorter per träd som mognar olika tider och som kan pollinera varandra. men det kan vara roligt att testa själv också.

Bör "kvisten" man ympar in, samt "mottagarstammen" ha nån minimum tjocklek/längd? Mitt apelsinträd har ganska smal stam trots åldern, och citronen lär dröja innan den växt tillräckligt. Fast ska som sagt ge den ny kruka idag så får vi se vad som hänt till hösten. Ympning skulle göras på senvåren, right?

Tack för svaren smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ryss_бори @ 28-04-2010, 11:20) *
Bör "kvisten" man ympar in, samt "mottagarstammen" ha nån minimum tjocklek/längd? Mitt apelsinträd har ganska smal stam trots åldern, och citronen lär dröja innan den växt tillräckligt. Fast ska som sagt ge den ny kruka idag så får vi se vad som hänt till hösten. Ympning skulle göras på senvåren, right?

Tack för svaren smile.gif

dom bör ju inte vara för någon cm bör dom nog vara, jag vet inte om det finns exakta minimum mått.

mottagarstammen bör vara lite tjockare än kvisten som man ympar in.
ryss_борис
Skrev att mitt stora träd var ett apelsinträd. Faktum är att jag sådde det från en apelsin, eller klementin, eller nåt i den stilen, men trädet ser ut som ett citronträd (tror jag, nån påstod det iaf, kan inte sj).

Är det möjligt att det rör sig om nån hybridisering? Trädet har iaf stora långa taggar på stammen och grenarna.

Alexander-VG-zon3
de flesta citrus arter är hybrider (antigen naturlig eller skapad). citron och apelsin är hybrider så sår du dessa får du antigen en ny art/sort eller går den tillbaka till någon av förädlarna eller blir det samma som man sådde ifrån.

har du sått en apelsin så blir det ingen citron. citrusar är svårt att art bestämma igenom unga frösådder. dock din äldsta borde det funka att att prova att bestämma igen bladen.

dock Citron har breda blad med en rundspets och sågade blad. medan Apelsin har smalare blad med en skapare spets och utan sågad kant.
ingrids
Hm, det där med bladen stämmer inte riktigt in på min citron (enligt beskrivningen ovan har de apelsinblad), men den är sådd från en söt citron (direktimporterad från Iran) och inte en vanlig citron. Taggig är det också. Rispade mig rejält i pannan när jag bar in den på badrummet för att duscha av ohyra. Taggarna är inte jättemånga men några är lika långa som min tumme och rejält vassa ...

Dit jag vill komma är att "citron" inte är bara en sort.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 29-04-2010, 10:53) *
Hm, det där med bladen stämmer inte riktigt in på min citron (enligt beskrivningen ovan har de apelsinblad), men den är sådd från en söt citron (direktimporterad från Iran) och inte en vanlig citron. Taggig är det också. Rispade mig rejält i pannan när jag bar in den på badrummet för att duscha av ohyra. Taggarna är inte jättemånga men några är lika långa som min tumme och rejält vassa ...

Dit jag vill komma är att "citron" inte är bara en sort.

det du har är ingen citron, utan en helt annan art. din heter Citrus × limetta - limett (Söt citron), den härstammar från Citrus maxima x Citrus x Paradisi.

Citron (Citrus x limon) härstammar ifrån Citrus x aurantium x Citrus medica (ibland ingår det fler i generna).

I Apelsin (Citrus × sinensis) ingår det Citrus x aurantium x Citrus reticulata (även här ingår det ibland mer arter/sorter i generna).

det finns många fler citrusar som heter nåt med citron, men som inte är en ''Citron'' dvs Citrus x limon.

EDIT - stavfel

detta jag skrev förklarar varför Söt citron inte har ''Citron''blad.

sådana här blad har min Söt citron

------------------------------------------------------

så här ser bladen ut på mina andra, kollar man noga ser man viss skillnad.

Citron blad (nya)
http://flaxss.webs.com/photos/Citrusar/IMG_7940.JPG

Apelsin blad (nya)
http://flaxss.webs.com/apps/photos/photo?photoid=48654445
ryss_борис
Såg då ingen större skillnad på bilderna du postade confused.gif

Aja. Då bör jag ha ett apelsinträd, eftersom det var ett sånt frö (eller klementin) jag sådde. Ska i vilket fall som helst odla upp citronträdet nu.

Måste man förresten byta kruka när rötterna blivit för stora? Rötterna växer ju snabbt som fan och har knappt nån större kruka kvar till apelsinen, dessutom lär den väga bly att lyfta om jag byter tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ryss_бори @ 29-04-2010, 11:48) *
Såg då ingen större skillnad på bilderna du postade confused.gif

Aja. Då bör jag ha ett apelsinträd, eftersom det var ett sånt frö (eller klementin) jag sådde. Ska i vilket fall som helst odla upp citronträdet nu.

Måste man förresten byta kruka när rötterna blivit för stora? Rötterna växer ju snabbt som fan och har knappt nån större kruka kvar till apelsinen, dessutom lär den väga bly att lyfta om jag byter tongue.gif

närbild, det är dom små sakerna som gör att mer ser skillnad.

Citron, bredareblad som är svagt sågade utmed bladkanetn
[attachment=49445:citronblad1.jpg]
[attachment=49446:citronb_ad2.jpg]

apelsin, smalare blad som är utan sågad bladkant.

[attachment=49447:apelsinblad1.jpg]
[attachment=49448:apelsinblad2.jpg]

kommer du ihåg vad det var för frukt så bör det bli/vara nåt likande som det tummenupp.gif

du kan prova att beskära rötterna, lätt beskärning borde funka (även om jag själv inte beskär rötterna så mycket). när krukorna blir förstora kan du bara byta översta jordlagret.
ingrids
Hm, när jag ser bilderna på din söt-citron blir jag misstänksam mot min egen, bladen på din ser tjockare och blankare ut. Den har antagligen hybridiserat sig med något annat i närheten ... Vid tillfälle ska jag köpa kamera igen och ta en bild.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 29-04-2010, 13:07) *
Hm, när jag ser bilderna på din söt-citron blir jag misstänksam mot min egen, bladen på din ser tjockare och blankare ut. Den har antagligen hybridiserat sig med något annat i närheten ... Vid tillfälle ska jag köpa kamera igen och ta en bild.

fast hur tjocka dom är är inget bra sett att se skillnad på, tjockheten beror på dels åldern på bladen och miljön är där dom växer. som med min grapefrukt så fick den fnatt och fick gigantiska och tunnablad medan dom äldre hade samma form men var mindre och tjockare.

bättre att kolla formen och vingarna och kanterna.

här är en bild från förra året när min söt citron får nya blad

men det kan vara att den har mer i generna som gör att den är annorlunda, citrusar är experter på att blanda sig.
ingrids
Ser till att ladda upp en bild i citrustråden vid tillfälle, för nu börjar jag känna mig lite av en tråd-nappare. Men det är coolt med citrusträd - oavsett sort smile.gif
ryss_борис
CITAT (ingrids @ 29-04-2010, 14:31) *
Ser till att ladda upp en bild i citrustråden vid tillfälle, för nu börjar jag känna mig lite av en tråd-nappare.

Ingen fara.. Odlade du endast citron, eller?
ryss_борис
Min citron växer på förjävla bra nu yes.gif Ska bli kul att se hur mycket den vuxit efter sommaren biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ryss_бори @ 08-05-2010, 13:28) *
Min citron växer på förjävla bra nu yes.gif Ska bli kul att se hur mycket den vuxit efter sommaren biggrin.gif

så roligt att den växer bra tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon