En god vän till mig kom hem från Spanien med en gåva, en lagerbladsväxt. Nu undrar jag om det är nåt speciellt man ska tänka på när man sköter den, vattning, ljus, gödning osv.
Tack på förhand!
Roger
Åsa, mälardalen zon 2
05-01-2004, 13:00
Försök efterlikna förhållandena nere vid medelhavet alltså gärna ljust och svalt nu på vintern. Plantera om den på våren ifall den sitter i trång kruka, blanda gärna upp jorden med nåot dränerande material ex. fint grus, grov sand, små lecakulor eller liknande. Lager hålls lätt fuktig ej dyngsur och inte snustorr. Lager vill gärna vara utomhus när risken för frost är över (avhärda växten både angående temp + ljus). Min lager får några gödningsdoser under våren och sommaren ex. guldvatten, nässelvatten, vallörtsgödning och liknande och den verkar må bra.
Har min Lager ute på sommaren och inne i vardagsrummet i vanlig rumstemperatur på vintern och den blir bara större och större för vart år.
Eva St
Maria i Helsingborg
24-01-2004, 17:28
Menar du det Eva????
Ja ibland kan man göra det svårare för sig än man behöver antar jag.........nästa vinter åker min lager in i stugvärmen och därmed basta!
Hoppas det funkar lika bra för dig. Jag har inte haft minsta problem med min och den har utstått denna behandling säkert fem - sex år. Det enda är att de blad och stjälkar som kommer under vintern är mindre än de andra under vinterhalvåret men det tar den igen när den kommer ut på grönbete då växer även nytillskotten till sig ordentligt
Eva St
CITAT (Eva St @ 08-01-2004, 22:18)
Har min Lager ute på sommaren och inne i vardagsrummet i vanlig rumstemperatur på vintern och den blir bara större och större för vart år.
Eva St
Samma här. Jag roar mig med att "snurra en stam" av lager, plockar av de
nedersta bladen efter hand,( ska väl bli en meter) vi får väl se om jag får till det. Men visst verkar det vara en robust växt.
Hur då snurrar en stam Kajsa min växer ju som ett helt buskage men skulle så gärna vilja ha en uppstammad (och då gärna snurrad stam) av lager men jag lyckas ALDRIG med sticklingförökning av den.
Eva St
Jag såg det hos en god vän, som hade flera lager snurrade. Det tar många
år, jag fick en del små plantor som var bra att börja med. Den får ständigt
tuktas på sommaren, och även nypa bort på vintern. Min ena planta växer
upp med två stammar så där låter jag båda snurra ganska nära varandra.
Jag tror gode vännen sa att han sett detta hos trädgårdkonstnären
Tage Andersen. Man måste tejpa, och binda men varsamt så den inte
skadas, och det tar lång tid.
Han har inga bra tips på sticklingförökning???? Mina vill inte ta sig hur jag än bär mig åt
Eva St
Jag ringer honom i veckan, men han är proffs, säljer växter.
Skickar e- post till dig om det, när jag hört hur man gör.
Mina var redan rotade.
Tusen Tack du är väl bara sååå bussig. Har försökt i åratal men aldrig lyckats att sticklingföröka dem. Väntar med spänning.
Eva St
EVA jag tar svaret här ifall någon annan vill prova. Har ringt och så här gör
man. Vänta tills ljuset blir bättre feb-mars. Klipp till 5-6 cm toppsticklingar
plantera i ca 12 cm plastkrukor, i såjord med mycket extra sand i.
Stick ner ca 8 skott i varje kruka, låt det vara ett par blad kvar.
Stick ner skotten längs plastkanten inte mitt i, det sägs bli varmare vid
kanten. Ta över en plastpåse som tejpas fast runt, gör lufthål upptill
och ta en sprayflaska och duscha ner ibland. Sedan kan det ta upp till
ett halvår innan man får rötter,( och det är inte säkert alla tar sig.)
När man sedan börjar snurra skotten mot en tjock pinne är markeringstejp
bäst den kan ge med sig lite, jag har även lite snöre.
När sedan snurren förblir i rätt läge kan man lossa och fortsätta uppåt.
Att få till 1m snurrad lager kan nog ta 10 år gissade vi.
Så Eva vi kan väl fota våra om fem år. Lycka till.
Woaw!!!! KANON KAJSA!!! Ett jättetack ska du ha för denna utförliga beskrivning och allt besvär du haft. Om detta lyckas kan du ge dig på att jag kommer att fota vareviga dag så vi kan väl ha en fototävling du och jag år 2009. Skämt åsido hoppas vi hörs innan dess och än en gång TACK
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.