catlady
Jag satte mina vinrankor i jorden i mitt växthus för drygt två år sedan, så de är alltså på väg mot sin 3:e sommar, men bara sin 2:a riktiga skörd. Hittills har jag knappt beskärt dem alls.
Jag trodde inte att båda mina vinrankor skulle överleva den extremt långa och kalla vintern i mitt helt oisolerade växthus, men det gjorde de! Nu syns bladämnen på båda, fast jag är inte säker på att alla grenar/rankor överlevt.
Rankorna är som mest kanske 5 meter långa, ungefär 4-5 st rankor på varje planta, och plantorna står 4-5 meter från varandra. Jag har ett stort gammalt växthus och har inget emot att de sprider sig, men hur bra är det för fruktkvaliténs skull? Om jag ska beskära så här sent - hur ska jag göra/vad ska jag tänka på?

Tacksam för alla tips!
RibesRubusVitis
Låt bli. Dvs gör ingenting nu med de förvedade rankorna. När bladämnen börjar synas, stiger saven för fullt och kommer att droppa från snittytorna när du skurit.
Däremot kan du klippa bort av det nya, gröna som snart växer fram. Det skadar inte växten, tvärtom. Och kommer det blomklasar kan du klippa bort en del eller så småningom även glesa ut inom druvklasarna. Då blir de återstående både större och sötare.
För att inte vinrankorna ska ta över allt utrymme måste du ändå snart beskära dem radikalt. Men då väntar du förslagsvis till nyåret.
Bassam
Hej
Det är bättre att beskära dom på vinter.
H:Bassam
catlady
Tack för era svar!
Då "plockar" jag bara lite i sommar, men väntar med att beskära dem till i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon