Jan Lindgren
27-04-2010, 10:53
Hej!
Igår fick jag hem mina taklökar från England. Det tog lång tid. Plantorna skickades den 14/4 och jag fick dem inte förrän den 27/4. Förseningen berodde troligen på att plantskolan skickade med flyg vilket kostade mig 51 pund för 2,3 kg. Askmolnet gjorde att flyget inte fungerade och självklart kan man inte skicka flygfrakt med lastbil bara för att det ska gå snabbare. Plantorna verkar dock tillräckligt friska för att klara sig.
Nu har jag i alla fall 100 olika sorters taklökar. Om ett år så vet jag om de är vinterhärdiga. Skulle de flesta klara vintern så får jag ta hem 100 till för att testa. Någon måste ju börja undersöka alla taklökar så att sortimentet i Sverige kan öka.
MVH
Jan Lindgren
Så spännande att höra hur det går.
Jag älskar taklök men jag blir så trött på den "vanliga" taklöken som finns. Jag ser fram emot att få se lite nya sorter.
Jan Lindgren
27-04-2010, 21:27
Hej!
Jag tog mina taklökar från www.mendlenursery.com . Gillar man taklökar så är det bara att beställa. Jag vet inte särskilt mycket om olika sorter så jag gjorde det enkelt för mig och bad dem bara skicka 100 olika. Av dem jag fick var det bara Rubin jag kände till. En del arter var välkända men nu fick jag namnade kloner och underarter. Alla känner till Sempervivum arachnoideum men det är sällan man ser några underarter eller kloner.
Vill man bara ha variation så taklökar lätta att så. En fröpåse med hybrider ger stor variation. Jag har gjort det vid flera tillfällen men bara behållit några sorter som jag gillat.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
28-04-2010, 07:45
Men så spännande Jan! Du kanske blir den som introducerar nya arter i Sverige, verkligen dax för det!
Jag har alltid gillat taklökar, man kan göra så mycket med dem. Plantera i gamla dräneringsrör, gamla skor och galoscher ja, vad som helst nästan bara man ser till att det är dränerat.
Så kan man ju göra taklökstavlor också;
[attachment=49422:DSC003870001.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.