Anna i Mälardalen
Hej
Har en ny rabatt. I ena änden funderar jag på en aronia med sandkörsbär under.
Sandkörsbär blir tydligen 2m bred... Kan årligen klippa den till 1*2m?
Har läst att de klarar torka+ att blommorna doftar gott. MEN går bären att äta? Är bären GODA?? Sylt?

I andra änden i rabatten (mot huset = torrare och varmare) vill jag ha något över 70cm (gärna högre) och håller sig inom rabatten på 1m bredd.
Rosenkvitten har jag tänkt på men den verkar bli bred + att den ger för mycket rotskott?
Jag tycker rosmarin är fin, men den är inte vinterhärdig här så den går bort...

Tack på förhand!

Bassam
Hej
På grund att du har soliga området så du kan plantera vilka frukt växt behöver.

H:Bassam
Anna i Mälardalen
Just det! Men tips inte "vad som helst"....

Jag skulle inte tro att typ ett äpple i spaljé skulle passa här. För stekande och torrt....
Vill ej behöva vattna!

/Anna

katah
Ettårig tips fundering, skulle en grupp majs fungera där.
jag har haft decormajs i en rak söderläge ( lerjord ) utan vattning.
men fruktena blev inte riktigt så stora som i trädgårdslandet där jorden är bättre.

hösthallon behöver också värme, men är det för torrt för den ?
oliv
Havtorn kanske...
netaave
Persika eller aprikos kan båda spaljeras
Bassam
Hej
På torra plats behöver växter syn till vattning först 2-3 år.
Obs man kan blanda jord med gödsel eller torv.
H:Bassam
Anna i Mälardalen
Hej tack för tips!

Havtorn är jättefina men ger MASSOR av rotskott, har jag läst mig till fear.gif
Majs kanske skulle vara något!
Behöver inte persika och aprikos mer vatten? Jag bor i z3 med rätt ordentlig nordvind om vintern.
Rigoletto
Hej!

Jordärtskocka Bianca? Om du marktäcker ordentligt behöver du inte vattna så mycket (kanske inte alls). Den grenar sig från botten så marktäckningen döljs. Blommar med många gula blommor, påminner om sommarrudbeckia, tycker jag. Jordärtskockan vissnar dock ner på vintern.

Annars en pumpa eller melon som kan klättra upp på en spalje, den tar också stor plats på marken. De älskar sol! Fast då måste du vattna ordentligt förstås... Annar tror jag på vinbär eller krusbär, de vill ha sol, och med marktäckning behöver du inte vattna så mycket. Du kan ha smultron som marktäckning?

Hälsningar Ann

Oj, ej spaljé stod det visst. :-)
Jan Lindgren
Hej!
Honungsbär Lonicera caerulea kamtschatica kan möjligen vara intressant. Det är ingen som vet om busken går att hålla smal med beskärning. Det finns många sorter men erfarenheten i Sverige är begränsad.
MVH
Jan Lindgren
Anna i Mälardalen
Jag skall köpa en
Lonicera caerulea var. kamtschatica ´Anja´ (blir 50cm med fin höstfärg)

Eller möjligtvis en Lonicera caerulea kamtschatica ej namngiven sort som enl. etikett blir 1-1,5m.

Jag vet inte riktigt var jag skall sätta dem, eller om jag skall sätta dem i "nya" rabatten....

Har du Jan någon bild på hur busken ser ut? Hur den växer?
De bilder jag hittar på nätet visar bara hur bären ser ut samt ett antal grenar.
Hur växer denna upprätt eller brett? Liknar den tryn på något sätt?
Har alla Lonicera caerulea kamtschatica fin höstfärg?
Anna i Mälardalen
Har kolat tipset om majs.
Det verkar som majs behöver mer vatten än jag vill vattna...
De verkar inte klara 1v i sommarens värmebölja utan bevattning...

(Jag vet att jag ändå måste vattna mina nya träd i sommar...)
Jan Lindgren
Hej!
Lonicera caerulea kan du hitta i den svenska naturen men när det gäller namnsorter så kan det variera när det gäller utseende. Anja är utvald för sitt låga växtsätt. Andra sorter är utvalda för sin bärskörd. Det är ganska lätt att hitta plantskolor i Tyskland som har fler namnsorter. Jag skulle vara försiktig när det gäller att köpa någon onamnad. Våra fröplantor som kommer från vildinsamlade fröer har inte goda bär. Vi har allför lite erfarenhet i Sverige än så länge. Jag har en liten testodling av olika sorter men det dröjer många år innan jag kan lämna någon vettig information.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
Blåbärstry har jag sett på plantskolor ibland och finns ibland. och har själv sålt till kunder. ganska härdig och tål soliga och torra lägen. dom jag har sett har varit som risiga/spretiga buskar så det kan nog vara bra att beskära veck det vissna/döda så ser dom mindre risiga ut. jag gillar bären och blommorna men jag gillar inte busken växtsätt.

jag har inte själv skaffat någon än, men jag ska kanske göra det i år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anna i Mälardalen @ 27-04-2010, 12:43) *
I andra änden i rabatten (mot huset = torrare och varmare) vill jag ha något över 70cm (gärna högre) och håller sig inom rabatten på 1m bredd.
Rosenkvitten har jag tänkt på men den verkar bli bred + att den ger för mycket rotskott?

vill du inte testa vinranka ? finns ju väldigt härdiga sorter, annars en annan som dock vill ha extra med vatten första åren men som senare tål lite torka och som gillar värme och sol är Tayberry en namnsort av Björnbärshallon. som även på vintern gynnas av en varm vägg.
Jan Lindgren
Hej!
Vill du hitta bilder på Lonicera caerulea kamtschatica så ska du leta i Kanada. Sök bilder med namnet Haskap. Kanadensarna använder ofta det japanska namnet på bären. Honigbeere i Tyskland och ibland honey berry i USA.
Vi kallar alltså bären för honungsbär eftersom lingontry är oätlig så är blåbärstry ett olämpligt namn. Dessutom så låter blåbärstryglass inget vidare.
MVH
Jan Lindgren
katah
CITAT (Anna i Mälardalen @ 30-04-2010, 09:58) *
Har kolat tipset om majs.
Det verkar som majs behöver mer vatten än jag vill vattna...
De verkar inte klara 1v i sommarens värmebölja utan bevattning...

(Jag vet att jag ändå måste vattna mina nya träd i sommar...)

Då måste jag revidera mina råd !

Det är nämligen så att jag täcker alla mina odlingar med klippt gräs och därmed slutar vattna efter midsommar.
Jag vattnar bara jordgubbar på våren om våren är torr och alla nysådder tills dom har kommit upp eller rotat sig .
Och alla 200 sorter har gjort det före midsommar.
Sedan har jag klipptäckningen på plats och kan åka båt 2 veckor lugnt.

Så visst får man vattna majs om man inte täcker marken, men jag täckte förra året den torra söderrabatten väldigt lätt med grädklippet ( en gång kanske 3 cm ) och sedan växte dom bara på ....
Åsa, mälardalen zon 2
Mälardalen brukar dock väldigt ofta få högsommartorka (även när resten av landet får regn), gräsmattorna gulnar till en afrikansk savann och liknande jag tror inte ens täckning med gräsklipp kan räcka vid såna perioder utan då brukar man behöva vattna majsen.
katah
Jag har klarat mig utan sommarvattning flera år nu, det har fungerat även under dom somrar då solen har gasat en månad och det har inte regnat ett droppe.
Jag har kunnat resa bort 2 veckor även då och det har varit fuktigt under grästecket när jag kommer hem...
Men det behöver vi inte snacka vidare på, den har tråden handlar ju något helt annat wink.gif , men jag ville bara förtydliga mig , varför jag rekommenderade majs.
Anna i Mälardalen
Hej
Oj vad mycket svar! Kul!

Jag har försökt att hitta bilder på Lonicera caerulea var. kamtschatica. Ja det finns många. Men jag tycker de bara visar en del av busken en gren, bären eller blommorna. Skulle vilja se en mer enhetlig bild....

Majs, jaha, täcka med gräs! Majs är en fin växt!

Vinranka behöver något att klättra på. Spaljé är jag inte så pigg på som jag skrev i början...

FlitigaLisa
Amerikanska blåbär kanske?!
Anna i Mälardalen
Det blev prynadsgräs miscanthus sinensis 'Gracillimus' Inte så torktåligt.... Men det var sååååå fint!
Sandkörsbär Prunus pumilla var. depressa E
Aronia prunifolia 'karhumäki' på stam som dock skall lämnas tillbaka (exemplaret har inte tagit sig på 1,5 mån)
Hittade två små tujor i en annan rabatt i trädgården som jag klippt runda och satt.

Tack alla för svaren!

Anna i Mälardalen
Hej
Hittade äntligen en Lonicera caerulea var. kamtschatica ´Anja´ på en vanlig plantskola (Plantagen). Det var höstrea!!!! I bland har man tur!!

Nu sitter den planterad bredvid vinbärsbuskarna vid äppelträdet. Får sol från soluppgång till ca 17 på sommaren, inte så jättetorrt på detta ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon