Hej hej
Har googlat och sökt lite här och där men är fortfarande väldigt osäker!
Jag trodde att odla basilika skulle vara typ som att odla timjan och oregano som jag har odlat förut men efter att ha förodlat basilika frön i 18st små krukor för att senare odla dem små liven i uteplatsen såg jag nånstans att man ska inte odla dem utomhus, men det ska tydligen gå att odla dem i terras eller balkong, jag har en ganska liten rabbat i uteplatsen på ett soligt ställe, där tänkte jag endast odla basilika för att det är min favorit krydda, älskar att äta det färsk tillsammans med mat. Super gott till lamm eller älgkött.
Bor i gävle zon 4.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Tack på förhand!
Hej
Man kan plantera Basilika ute i varm solig plats och ska ta dom inne på hösten efter beskärning på hösten.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
27-04-2010, 15:40
basilika gillar värme och ljus, dom går att ha ute under sommaren (efter avhärdning) i ett soligt och varmt/skyddat läge. dom får extra värme om man odlar dom i svarta/mörka krukor.
dom går att odla direkt i mark (har jag själv gjort) men blir sommaren sval och regnig trivs dom bättre i krukor och ger högre skörd. och de klarar av kyla ner till ett få plusgrader men de växer inte om det blir för kallt.
''vanlig'' basilika odlar man oftast som ettårig, men man kan prova att övervintra den inne i ett ljustfönster (gärna extraljus) i rumstemperatur.
Jag bor i zon 4-5, har basilika i stora krukor vid solväggen på min altan. Härdar av dom under Maj-Juni så länge nattemperaturen är för låg, basilika kan frysa i 8+ grader. När klimatet är rätt får de stå ute dygnet runt,vill ha mycket sol, mycket vatten och fet jord, vattnar med flytande Blåkorn med gott resultat I slutet av Augusti skördar jag alla blad, lägger i en plastpåse, trycker ut luften och fryser den sedan kan man bara ta och smula den frysta basilikan direkt ur påsen så mycket man vill ha, gör likadant med persilja, har funkat under många år. Basilika vill inte stå på friland utan ha det lugnt och skönt vid en vägg eller något annat som ger den lä.
Basilika är egentligen inte svår att odla men några små krav har den:
* Värme, i alla fall inte kallt. Den slaknar totalt om den utsätts för minusgrader.
* Sol, helst mycket
* Skyddat, dvs inte blåst
* Inte torka
Känner du dig osäker så kan du ju sätta några i kruka och några på platsen du hade tänkt dig. Funkar det inte på ena stället så går det säkert utmärkt på det andra!
Det går säkert finfint för dig!
Jag bor i zon 5 (Västerbottenskust) och här har basilika nätt o jämnt överlevt utomhus, men inte frodats. Det beror på de kalla nattemperaturerna. Enligt min erfarenhet växer de inte alls bra om nattempen sjunker nedanför 12-13 grader. De överlever, men man får inte stora skördar. Därför har jag numera alla mina basilikor inne, på en glasveranda där det är stekande sol på dagarna (det mår de bara bra av) och inte för kallt på natterna.
Möjligen om man har dem ute men intill en varm vägg, kan väggen hålla värme på nätterna. Gävle kan ha rätt kyliga sommarnätter.
Plantera en del ute, men ha krukor även inne, så är du säker på att få en bra skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.