Full version: flytta äppelträd
UNL

Hej!

Förra året fick vi(eller våra två barn) varsitt äppelträd.
Rödluvan och Silva.
De planterades alltså tidigt förra sommaren.
Nu funderar vi på om de kanske inte hamnade så bra som vi trodde och funderar på att flytta dem.

Hur gör vi?
Vad gör vi?
När gör vi det?
Kommer det att fungera eller riskerar vi att ta död på dem?

Vilken effekt har en flytt på träden? Minskar blomning? Inga äpplen?

Vi bor i zon 6. Här har det inte hunnit blir något grönt på träden ännu. Kanske inte ens tjälen gått än.

Vi vill inte riskera att mista träden då det är barnens men kanske de bör flyttas och jag tar tacksamt emot era tips.

/Kika
Jan af Lisö
Så unga träd kan du flytta utan problem. Det viktigaste är att bibehålla så mycket rötter som möjligt. Jag skulle gräva bort jorden vid trädet jätteförsiktigt för att inte skada röttrna, antingen direkt med händerna eller med en liten planteringsspade i plast.

Du skall flytta när tjällen släppt men trädet fortfarande befinner sig i dvala, dvs nu !!

Sen vattna ordentligt och plantera enligt:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
Agne Olausson
Kolla den plats dit Du avser att flytta träden så att de inte hamnar i ett currykors eller annat plats med olämpliga energier.
Mollis
Men gud vilket tjat om currykors och energier... jag tror ärligt talat inte att det är något som en person som vill ha trädgårdsråd är särskilt intresserad av, det blir bara förvirrande.
H Anders
Currykors?
Men snälla nån...
McLaughlin
Lånar tråden.

Är lite intresserad av att flytta träd, just äppelträd.
Hur gammalt träd kan man egentligen flytta? Hur pass känsliga rötter har just äppelträd?

Tack på förhand.
/McL.
Jan af Lisö
Hur gammalt träd du skall flytta beror främst på hur mycket rötter du klarar av att ta med ??

Har du tillgång till en rejäl grävskopa så blir det större träd än om du måste flytta mha muskelkraft. Trädet kan också förberedas för flytt genom rotbeskäring sommaren innan.
Kanske kronbeskärinmg också, så att mindre rötter behövs ?

Jag skulle gissa upp till 4-6 år på A2 grundstammen, något äldre på B9.

Sen beror kanske också vad man förväntar sig utav trädet efteråt, räcker det att trädet överlever, eller skall det leverera frukt ? Jag flyttade ett bigarrå för 5 år sedan, då var det 5 år gammalt, det överlevde men tillväxten är dålig sen dess (vilket kan i å för sig bero att den flyttade till grop efter ett gammalt plommonträd - klantigt).

OT: Jag ser att det här är mitt 1000:e inlägg spam.gif
McLaughlin
CITAT (Jan af Lisö @ 21-02-2011, 13:48) *
Hur gammalt träd du skall flytta beror främst på hur mycket rötter du klarar av att ta med ??

Har du tillgång till en rejäl grävskopa så blir det större träd än om du måste flytta mha muskelkraft. Trädet kan också förberedas för flytt genom rotbeskäring sommaren innan.
Kanske kronbeskärinmg också, så att mindre rötter behövs ?

Jag skulle gissa upp till 4-6 år på A2 grundstammen, något äldre på B9.

Sen beror kanske också vad man förväntar sig utav trädet efteråt, räcker det att trädet överlever, eller skall det leverera frukt ? Jag flyttade ett bigarrå för 5 år sedan, då var det 5 år gammalt, det överlevde men tillväxten är dålig sen dess (vilket kan i å för sig bero att den flyttade till grop efter ett gammalt plommonträd - klantigt).

OT: Jag ser att det här är mitt 1000:e inlägg spam.gif

Tack för svaret, kul att det blev ditt 1000:de inlägg.
Själv har jag 994 kvar! wink.gif
Jan af Lisö
CITAT (McLaughlin @ 21-02-2011, 14:36) *
Tack för svaret, kul att det blev ditt 1000:de inlägg.
Själv har jag 994 kvar! wink.gif

Ja, jag känner mig som ett riktigt arkivexemplar på detta Forum. Ser dock att Åsa, Cilla och Gossen Ruda som varit med sen Forumets barndom är fortfarande aktiva bland här Träd, Buskar och Häckar.....
ranting.gif
Cilla
Roligt att "veterangruppen" berikats med dig, Jan. Fortsätt!
Bassam
Hej

Det är bättre om du flytta dem när de inte har blad på vårvinter eller på hösten och flyttar dem efter beskärning på grund att de förlorar många sug rötter under flyttning.

H:Bassam
Cilla
På hösten flyttar man inte frivilligt träd i zon 6 Bassam. De behöver en säsong på sig att etablera sig innan vinterns tjäle slår till.

Om du flyttar trädet nu i vår renskär du skadade rötter med en sekatör. Håller du vattnat under säsongen bildas finrötter (som tar upp näring) ifrån de skarpa snitten, och då hinner inte svampar skada rötterna som med trasiga rotdelar.

Äpple är tacksamt att flytta. Får de hyfsat bra ny plats (vid, absolut ej djup växtbädd och luckrad befintlig jord med lite kogödsel på toppen, ej i botten), stöd så att rötterna inte svajar och vatten så klarar de sig ofta mycket väl. Särskilt när de är så unga. 50 liter vatten i veckan, fem hinkar eller en natts spridarregn.

Man kan flytta hur stora träd som helst. Men man förbereder ett större träd genom rotbeskärning och låter det stå med ett humusfyllt dike runt sig där nya finrötter kan bildas närmare stammen i en mer hanterlig jordvolym.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon