Malin_MeL
27-04-2010, 15:38
Min passionsfrukt har växt väldigt mycket iår! jag känner att den är lite stor för att få plats i växthuset.
Funkar det att ha dem ute?
jag vill ju gärna få frukt!
Alexander-VG-zon3
27-04-2010, 15:56
menar du i krukor eller på friland åretrunt eller bara sommarplantering på friland ?
i krukor funkar det jätte bra, odla den som du brukar göra bara det att du har den ute istället i ett varmt och skyddat läge. och det går också att plantera ut den i marken med krukan om under sommaren. avhärda den först och utsätt den inte för vårfrost.
ska du ha den på friland beror det på art/sort hur mycket kyla den tål och hur mycket täckning som krävs.
Malin_MeL
27-04-2010, 16:07
jag tänkte ha den i kruka på altanen, ev klättandes på en södervägg.
det borde gå bra då, då får det nog bli så, kanske kan fixa nån spalje som kan flytta med in till hösten.
kan man klippa ner dem ibland eller hur gör man med beskärning. det är växtkraft i den!!!!
Alexander-VG-zon3
27-04-2010, 16:53
dom blommar på ettårigaskott, så man kan klippa ner den antigen på hösten (efter den blommat klart/efter skörd) eller på våren innan den börjat att sätta knoppar.
ja och det kommer gå jätte bra att ha den ute i kruka, vattna och gödsla den väl i söderläge när det är varmt och torrt väder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.