Silversara
27-04-2010, 16:43
Förra sommaren, i augusti, började alla blad på rosorna bli svartfläckiga. Gissade då på att de drabbats av svartfläcksjukan. Inte mycket att göra åt tänkte jag mer än att plocka bort några av de dåliga bladen.
Nu är det snart dags att beskära rosorna och de ser inte alltför muntra ut. Buskarna är alldeles svarta (och bruna) och ser inte ut att må så bra. Jag är helt okunnig på området och kanske är det helt enkelt så att de ska se ut så här och att de inte hunnit "komma igång" än. Men det ser oroväckande illa ut och det finns vissa gröna inslag på vissa av buskarna vilket stärker min oro för att något inte står rätt till. Vissa av buskarna är helt kolsvart från topp till tå medan andra är lite brunare och ibland också gröna.
Fråga: Har läst lite här på forumet att man ska beskära och bespruta och gödsla med ny jord osv. Min fråga är då; går dessa att rädda och hur ska jag gå till väga?
Vi pratar en enormt stor rosenrabatt. Bor i Stockholm.
Bifogar några bilder på eländet.
Dom ser ut som en massa rosor gör efter denna vintern, det är också barkfläcksjuka på grenarna, dom röd/svarta partierna. Klipp ner allt som är svart och sjukt, det blir kanske ca 15 cm kvar, du ser väl mer noga när du klipper gren för gren. Kommer det sedan nya skott i maj får man vara glad för det, ev har någon dött ? Dom grenar som är gröna lever !
Jag har klippt en massa rosor i botten här och även tuffa zon 5 rosor har frusit hårt !
Eva i Höga
27-04-2010, 18:28
Jag är ganska ny på rosområdet så jag har inte så många än men några ser helt döda ut efter vintern och vissa har grönt längst ner.
Kajsa, tycker du att man ska klippa i dem redan nu? De som ser döda ut ska jag låta stå en tid till för man vet ju aldrig, det finns kanske något liv.
Silversara
27-04-2010, 19:20
Ja, jag undrar också, är det dags att klippa dem nu.
Kajsa, du skriver att rosor ser ut som de gör just nu efter denna vintern. Är det köldskador sen den långa kalla vintern eller svartfläcksjukan som får dem att se ut så här?
Ezereht
27-04-2010, 20:17
Det har varit en tuff vinter, mycket har frusit ner. Jag skulle kanske vänta lite och se om det bildas knoppar, och sen klippa av ner till en knopp. (vattna om det är en torr vår).
Misstänker en del av de där är stendöda, men vänta och se. Är dom det får du väl gräva upp och ersätta.
Jag tror inte du gjort något fel gödsla eller något annat. Det bara var en tuff vinter. Att dom är fläckiga kan vara barkfläcksjuka, men jag skulle inte oroa mig så mycket om det just nu om jag var du, tror mer på att dom bara frusit lite ojämt.
Om man ska klippa nu beror lite på var man bor i landet, men hos mig slår björkarna ut när som helst men själv har jag klippt alla rosor, det där får ni avgöra lite själva, men rabattrosorna bör väl vara sist som är klena.
Tycker att det är lite överdrivet det där med att det ska väntas så länge på att klippa dom, mina har aldrig tagit skada av att klippas lite före musöron på björkarna.
Det är köldskador och barkfläcksjuka på grenarna, inte svartfläck !
Ezereht
27-04-2010, 22:43
Vad var det för sort av rosor? Bara nyfiken
CITAT (Kajsa @ 27-04-2010, 22:01)

Om man ska klippa nu beror lite på var man bor i landet, men hos mig slår björkarna ut när som helst men själv har jag klippt alla rosor, det där får ni avgöra lite själva, men rabattrosorna bör väl vara sist som är klena.
Tycker att det är lite överdrivet det där med att det ska väntas så länge på att klippa dom, mina har aldrig tagit skada av att klippas lite före musöron på björkarna.
Det är köldskador och barkfläcksjuka på grenarna, inte svartfläck !
Vad är barfläcksjuka? Har bara läst om svartfläck, och min Aloha har också samma symptom. Jag har
tagit det som en svår vinter i zon 5.
Ezereht
04-05-2010, 19:40
Svartfläck = svarta fläckar på bladen under sommaren, bladen faller av sen om det blir mycket på dem. Inget på stammen.
Barkfläck = lila-grå-svart svamp som verkar vara kring någon liten skada på stammen som en ring runt skadan eller som en stor diffus fläck på stammen. Kommer ofta under vintern när stammen ligger under snön och syns när snön smält.
Hej
Det är första bekämpning mot Svampen att tar bort skadad delar och bränna dom sen du kan använda Atamon eller mjölkvatten.
H:Bassam
Hej
Det skulle kunna ha varit mitt inlägg!
Mina rosor "the Fairy" fick också svarta fläckar förra sommaren, och gulnande blad som ramlade av. Och grenar som började svartna. I år så är flera buskar helt svarta, men några få grenar som verkar någorlunda ok. Jag har klippt ner allt svart och hoppas på det bästa men jag tror, utan att vara expert att det berör på svart fläck...
Ajdå. Då är det barkfläcksjuka som mina rosor har också. Bäst att gå ut och klippa....
Jaja, lite barkfläck har väl ingen dött av. Ta det lugnt, ta ett Toy (om de finns kvar?). Nästan alla mina rosor har barkfläcksjuka, och det har de haft sedan späd ålder. Det och SF (svartfläck) är något som verkligen trivs här hos mig. Inte mycket att göra åt, bara att lära sig att leva med det. Mina rosor verkar trots det gilla läget.
Att sedan denna vinter dessutom var extra tuff och fick enstaka grenar och någon ros att frysa tillbaka lite extra, (=> brunsvarta grenar), det är ju bara lite grädde på moset sas. När de döda grenarna och topparna är bortklippta så ser det genast bättre ut. Rosor som varit med några år, dvs etablerade, skjuter snabbt nya långa årsskott och är uppe på banan igen. Framåt midsommar, när allt återigen är grönt och skönt, har ni glömt hur det såg ut. Enligt min mening är rosor aldrig någon vacker syn på vårvintern, men i juni/juli då j....r!
Så här kan det t ex se ut
[attachment=50014:Max_Cel_...eilch_21.JPG]
/S
Jag håller med dig Stiffe,inget att hetsar upp sig över.Vilken magnefik bild,det är det vi ska tänker på nu.Jag har också en hel del barkfläcksjuka och klippt bort mycket,är inte ferdigt än.Jag hoppas på en bra rossommar nu.
kerstin z5-6
21-05-2010, 20:23
sjukor har de flesta på nån ros, och döda rosor får liv!! ibland vaknar de efter midsommar o skjuter nytt så gräv inte bort för fort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.