SadPassion
Hej, Thomas heter jag och är helt grön på detta med att sätta fröer, förkultivera mm men jag kämpar med att lära mig=)
Nu har jag sått bla Vitkål, min fråga är om man ska/kan plantera om dessa, och om man då kan sätta dem djupare än innan, för mina har skjutit i höjden en del är jag rädd, det är väl det som kallas ränna om jag inte tar fel, jag hade dem ganska varmt medan den grodde vilket gjorde att dom växte rätt fort, och jag gjorde ett nybörjarmisstag genom att så andra saker i samma pluggbox som inte grodde lika fort, och jag ville inte placera dem svalare förrän de andra sorterna hade grott.
Vitkålen är nu ca 7-8cm höga och ser rätt svajjiga ut, är det försent att lyckas med dem?
För jag antar att de ska utvecklas/ bli en stor "kål-kula" i marknivå?

Väldigt tacksam för svar!!

Hälsningar från Thomas
rosita
Mina kålplantor brukar också bli lite gängliga, men när jag planterar ut dem brukar jag sätta dem lite djupare.
katah
Du har helt ok tid för dina plantor , jag sådde mina idag , lite senare än förra året.

Det är bara att omplantera hela planta i jorden så att bara bladen syns på ytan.
Det blir en fin och stabil planta.
försök hitta en lång kruka 7 burk ( typ keso-burk med hål i botten) så att du inte knäcker stammen vid omplantering.

Du behöver även att ha någon typ av odlingstunnel för vitkålen, så att inte kålfjärilen lägger sina ägg på dom.
larver äter upp precis hela kålhuvudet på några dagar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon