caledonia
27-04-2010, 18:14
Går det bra att plantera tomat på friland endast med stöd av bambupinnar och liknande?? Säkert en knasig fråga, men jag har precis fått tillgång till en liten köksträdgård, och innan har jag haft tomat i kruka längst en vägg på en balkong. Jag saknar plats mot vägg/staket i köksträdgården, men vill fortsätta med mina goda tomater :-)
Busktomater går bra på friland, men det kan vara lite svårare med tomater som ska tjyvas och bara växer som en lian rakt upp. Kanske det går om du har bambupinnar som stöd och att de står där det inte blåser mycket.
Själv odlar jag busktomater på friland och övriga tomater i växthus.
caledonia
27-04-2010, 19:44
Tack för svaret!
Det är ett väldigt skyddat läge, var där för nån vecka sen när det blåste j-vlar i det, men då var det helt vindstilla i köksträdgården.
Har sått Sungold som ska bli ca 150 cm, och Tigerella som också ska bli ca 150 cm. Har en busktomat, men den låter jag eventuellt växa på balkongen. Det blir många pinnar och uppbindningar!
Platinum
27-04-2010, 19:47
CITAT (caledonia @ 27-04-2010, 20:44)

Tack för svaret!
Det är ett väldigt skyddat läge, var där för nån vecka sen när det blåste j-vlar i det, men då var det helt vindstilla i köksträdgården.
Har sått Sungold som ska bli ca 150 cm, och Tigerella som också ska bli ca 150 cm. Har en busktomat, men den låter jag eventuellt växa på balkongen. Det blir många pinnar och uppbindningar!
Tigerella blir högre än 150cm enligt min erfarenhet men den går att odla utanför växthus, jag drev mina mot en husvägg och de passerade nog 2 meter. Du bör nog fixa något lite högre och stadigare än bambupinnar.
Malin_MeL
27-04-2010, 19:52
Jag har köpte "rosbågar" på biltema för 80 kr styck som jag ska binda upp mina frilandstomater på.
jag har satt två stycken som ett kryss, så det blev ett litet torn, gulligt!
caledonia
27-04-2010, 20:56
CITAT (Malin_MeL @ 27-04-2010, 20:52)

Jag har köpte "rosbågar" på biltema för 80 kr styck som jag ska binda upp mina frilandstomater på.
jag har satt två stycken som ett kryss, så det blev ett litet torn, gulligt!
Tack för tipset

Jag ska se om Tigerella möjligtvis kan få en vägg ändå, men det verkar tyvärr inte lovande, alla väggar är redan upptagna.
Tulipanaros
27-04-2010, 22:00
Ett bra sätt att odla högväxande tomater på friland är att sätta tre riktigt långa bambupinnar som en wigwam eller trefot, dvs. sammanbundna i toppen, och att sedan leda en planta längs varje pinne. Det blir riktigt stadigt.
caledonia
27-04-2010, 23:20
CITAT (Tulipanaros @ 27-04-2010, 23:00)

Ett bra sätt att odla högväxande tomater på friland är att sätta tre riktigt långa bambupinnar som en wigwam eller trefot, dvs. sammanbundna i toppen, och att sedan leda en planta längs varje pinne. Det blir riktigt stadigt.
Det var ju en riktigt rolig idé! Jag kanske ska köpa en tredje sort så att det blir tre olika sorters tomater då?
Om man tycker att tomaterna växer alltför högt, går det ju att klippa av toppen. Du kan säkert låta sungoldplantan växa som en busktomat, utan att tjyva den. Plantan blir inte så hög då och den ger ändå mycket tomater.
hnorbeck
28-04-2010, 23:06
Jag odlar bara tomaterna på friland, enligt principen tre pinnar i trefot som beskrivs ovan. Brukar köra olika sorter, både busk och såna som tjuvas. Fast det gäller att välja sorter som funkar bra på friland.
I år blir det bl.a. Glacier, Bärnsten, Gardener's Delight, Grappoli Corbarino, Tidig Röd. Alla dessa har funkat bra på friland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.