Jag ska gräva ur för en köksträdgård. Jorden som finns där är ganska bra men tyvärr finns det en hel del kirskål där så jag kommer att börja om med markduk och upphöjda bäddar. Men jag undrar om ni tror att det skulle kunna gå att sålla jorden jag gräver ur noga och återanvända den i mina upphöjda bäddar? Eller är det helt lönlöst att försöka få bort alla rotbitar från kirskålen? Det känns som om det är idiotiskt att göra sig av med flera kubik duglig jord för att sedan köpa flera kubik ny jord...
Platinum
27-04-2010, 18:29
Risken är ju stor att det kommer att komma upp en del kirskål även om du sållar jorden noga, men har du inget emot att rensa ett och annat ogräs så visst kan du återanvända jorden.
Fungerade bra för mig förra året iallafall, men då täckte jag med gräsklipp med jämna mellanrum och ryckte upp minsta lilla tendenser till kirskål jag såg hela förra säsongen. Ännu har ingen planta tyckt upp på det området i år och de kommer rikligt på andra håll i trädgården.
lavendelgården
27-04-2010, 18:43
Håller med Platinum. Vi håller på att flytta jord från en yta som ska bli parkeringsplats. Där är fantastisk jord,men tyvärr en hel del kvickrot och kirskål. De är ganska lätta att rensa bort och i den jord som vi flyttade förra året har det ännu inte kommit upp någon kirskål eller kvickrot. Ibland är det lite hysteri över nämnda växter tycker jag. Jag lägger både kvickroten och kirskålen i min maskkompost - det blir ingenting kvar som kan sprida sig. Underbart.
Åsa
Jamen då gör jag ett försök med det i alla fall! Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.