Husihelvete
27-04-2010, 18:22
Sambon har tagit stickligar på många av sina pelargoner. De verkar trivas bra och rotar sig fint. Hon säger att hon ska sälja dem och jag undrar därför om det finns ett intresse att köpa sticklingar? Namnsorterna är nogrannt antecknade på varje stickling och det verkade ju som det var ett väldigt sug efter odlas sticklingar.
Så vad säger ni, finnns det intresse och vad är man villig att betala? Rent hypotetiskt alltså.
Platinum
27-04-2010, 18:32
Rent hypotetiskt så beror det på vilken typ av pelargoner det handlar om eftersom jag är svag för en viss typ. Vad gäller prissättning skulle jag inte ge mer än 25:-/st eftersom det var det pris som var satt senast jag handlade av privatperson och det var ju överkomligt även för mig som är låginkomsttagare.
Husihelvete
27-04-2010, 18:37
Tack för snabb återkoppling.
Eva i Höga
27-04-2010, 18:42
Håller med om att 25 kr är maxpriset för stickling. Har du en lista på vilka pelargonsticklingar som finns att välja på?
Husihelvete
27-04-2010, 20:15
Nej, jag har ingen förteckning men jag kan fråga sambon. Hon har en. Jag frågade igen när hon hade kommit hem, hon nämnde något om att sälja på Tradera.
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2010, 20:24
Bra är ju också att kolla om det är någon som äger rättigheterna till sorterna ex. odensjöpelargoner, PAC sorter är ju tillåtet att ta sticklingar på för eget bruk men inte att sälja utan tillstånd (rockdala har för närvarande ensamrätt för förökning och försäljning av odensjöpelargoner).
Och jag säger är det välrotade, kraftiga fina pelargonsticklingar är 25kr OK men är det orotat tycker inte jag det är ett OK pris.
Jag kan vara intresserad om sorterna kommer upp =)
Tar inte pelargonföreningen 25 kr på sth mässan eller vad det 30 kr?Då är det ibland mycket fint rotade och även hänt väldigt dåligt rotade även hänt att man fått med rotlöss.25 kr för en välrotad stickling på en namnad sort är väl helt ok och inte för mycket men har man importerat måste man tänka på vilka mer kostnadet denna person haft och då kanske man får betala mera,Eftersom jag importerar mycket och vet kostnaden så brukar jag betala det den kostar om den en sort jag har letat efter eller vet det är en riktig godding.Hälsar strepp
Jag kan betala 20-30kr för de, men vill gärna veta sorterna. Någon änglapelargon vore kul =)
Meriona
29-04-2010, 20:48
Apropå sälja på Tradera. Jag har sålt prylar där nyligen för en väns räkning och jag kan säga att ALDRIG i livet igen gör jag det för nåt jag bara får 20-40 spänn för. Det tar en jäkla tid att fota, lägga upp annons, svara på förfrågningar, vinnarmejla, bevaka betalning, leta emballage, packa, åka och lämna, maila igen osv osv. När fy fasen, det är världens uslaste timpeng.
Verkar som att det är försent för mig att köpa

Jag som ville ha lite sticklingar =(
Husihelvete
03-05-2010, 12:47
Sambon har börjat sälja sina sticklingar nu, de verkar gå som smör i solsken. Beroende på var du bor nadde kan du ju antigen hämta dem på plats eller kanske få de skickade till dig. Säg till om intresse finns så kollar jag med sambon.
Husihelvete
10-05-2010, 12:40
Intresset för sticklingarna har varit stort men det finns fortfarande jättemycket kvar. Sambon vill ha 30kr/st för sticklingarna som är välrotade. Listan finns här nedanför. Siffran somstår angiven är hur många som finns kvar av respektive sort.
Namn Antal
4.Mrs Quilter 7
Rosa Blommor
7.DR. Ingrid Mårbacka 6
Rosa blommor
8.Madam Thibault 6
Rosa blommor
9.Wilhelm Languth 4
Röda blommor
10.Pac Foxy 8
Zonal pel. Röda blommor
11.Double pink Birds Egg 2
Rosa blommor
12.Appel blossom rosebud 4
Rosa blommor
13.Mrs Pollock 3
Röd/orange Blomma
14.Doktor Westerlund 1
Doftpelargon Citron
15.DR Mary Mårbacka 4
Vita Blommor
16.Sarah Don 5
Lila små blommor
17.Niklas 1
Zonal Röda blommor
20.Whychwood 2
Mörk lila med vitt
22.Warrion 4
Rosa blommor
24.Mini Czech 2
Röda blommor
27.DR. Margrethe Mårbacka 2
Röda blommor
29.Vicky- hängpelargon 1
Mörk lila blommor
32.Pandora tulpan 2
Rosa blommor
33.Bondpelargon Mårbacka 2
Röda blommor
34. Måracka pelargon 1
Rosa blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.